Nu borrar 240 meter långa Elektra framtidens station

Erik Thunberg, senior teknisk rådgivare i tunneln Anneberg-Skanstull. Foto: Svenska Kraftnät
Erik Thunberg, senior teknisk rådgivare i tunneln Anneberg-Skanstull. Foto: Svenska Kraftnät

Svenska Kraftnät rapporterar

Man kan imponeras av den 240 meter långa borren Elektra, av tunneln som sträcker sig under Stockholm och av utmaningarna i den framtida förvaltningen. Men det är också lätt att imponeras av Erik Thunberg, senior teknisk rådgivare som hanterar alla slags tekniska frågor i projekten.

Förbindelsen mellan Anneberg och Skanstull är en del av projekt Stockholms Ström där Svenska kraftnät samarbetar med Ellevio och Vattenfall för att förstärka elnätet i Stockholmsregionen. I februari 2020 började den 240 meter långa tunnelborrmaskinen Elektra att forcera berget och nu har man kommit närmare sex kilometer. Här pågår i huvudsak två projekt – tunnelprojektet och kabelprojektet. Erik stöttar båda två. De är två av ett femtiotal projekt som Svenska kraftnät driver i Stockholm.

Vi får möjlighet att åka ner i tunneln under en paus i arbetslagets arbete

Det går inte att prata medan vi sitter på flaket på det servicefordon som tar oss in i berget. Motorn bullrar, det skumpar och vi ser öppningen till tunneln försvinna. Lampor lyser upp med jämna mellanrum och visar den släta runda väggen, transportbandet för bergmassor och ventilationen som går i taket och rör för vatten och el som sitter på sidan.

Hur kan man göra ett plant golv?

Efter två kilometer stannar vi där tunneln vidgas en aning och kliver av. Vi är nu 60 meter under marken, i närheten av Mörby Centrum. Här ska ett av tunnelns sex ventilationsschakt byggas. Erik granskar marken och funderar högt kring lösningar på de önskemål som finns om att få ett golv i tunneln.

– Det kommer förenkla att ha en plan yta att köra på för de som ska sköta underhållet. Tunneln blir 13,4 kilometer, det tar tid att köra när det är så ojämnt som det är nu. Kanske gjutning, kanske asfalt – vi måste även lösa att vattnet kan fortsätta rinna till pumparna.

Kablarna ska upp på väggen

bild
Han visar sedan var kablarna är tänkta att hängas upp i en stålkonstruktion på väggen. Foto: Svenska Kraftnät

– Det är först när man är på plats i verkligheten som man får en riktig uppfattning av hur utmanande projektet är. Kablarna är stela och får dessutom inte skrapa mot bergväggen. De kommer på en kabeltrumma som är så stor att den inte går in i tunneln, utan kablarna måste dras in på något sätt – säkert och varsamt – och sedan placeras på sina respektive platser, också säkert och varsamt. Att genomföra de skarvarbeten som krävs för att sammanfoga de olika kabellängderna är också en utmaning i en miljö som denna, fortsätter han.

bild
– Kablarna kommer vara placerade tre och tre på tre nivåer vertikalt. Alltså totalt nio kablar. De väger cirka 15 kilo per meter och levereras i kilometerlånga stycken som alltså väger cirka 15 ton var, plus vikten av själva kabeltrumman, säger Erik. Foto: Svenska Kraftnät

Hela tunneln blir en station

Anneberg-Skanstull består av två projekt som ska samordnas: ett kabelprojekt och ett tunnelprojekt.

– Kabeln är i huvudsak som andra kablar som vi har, men vi har många frågor att lösa när det gäller framförallt stationen, för den här stationen liknar inget som vi har på Svenska kraftnät idag. Stationen omfattar Anneberg och Skanstull och hela bergrummet mellan dem, inklusive vertikalschakten. Så man kan säga att vi just nu håller på och bygger en station som vi sedan ska dra en kabelledning i, berättar Erik.

– Det är inte banbrytande teknik, men det är ny teknik för Svenska kraftnät. Vi har inte hanterat ventilation, hissar, fläktar och pumpar, skrotat berg med mera förut, så vi måste dels säkerställa kompetensen hos oss, dels planera för att upphandla en kvalificerad entreprenör som ska ta hand om underhållet, fortsätter Erik.

Källa: Svenska Kraftnät