Genomslag för tunneldrivningen på Lovön

Nu syns ljuset i tunneln under Lovö. Foto: Trafikverket

Mitt under Lovö, cirka 70 meter under havsnivån, pågår ett intensivt arbete med att spränga ut E4 Förbifart Stockholms huvudtunnlar. Man driver tunnlarna under Lovö från två håll, med fronter från både Norra Lovö och från Edeby. I det södergående tunnelröret gjordes genomslag den nionde november och i det norrgående är det cirka 130 meter kvar till genomslag.

I mitten av oktober hade man genomslag i den ena av de två ramptunnlarna vid Trafikplats Tillflykten. Genomslagssalvan sköts med stor försiktighet. I tunnelmynningen pågår armering och gjutning av de valv som senare ska utgöra tunnelmynningen. Även i den andra ramptunneln vid trafikplats Tillflykten väntar ett genomslag de närmaste veckorna.

Öppning i berget där ljus kommer in

Genomslag i en av ramptunnlarna vid trafikplats Tillflykten. Foto: Trafikverket

I mitten av november kommer Trafikverket ha sammanhängande tunnlar mellan arbetsområdena på norra Lovö och Edeby. Fler genomslag och sammanhängande tunnlar underlättar logistiken nere i tunnelsystemet. Tunnlarna under Lovö är E4 Förbifart Stockholms största tunnelentreprenad. Under Lovö byggs en anläggning som är lika stor som hela Norra länken. Totalt ska Trafikverket spränga ut 16 000 meter tunnel under Lovö.

Man står i en lyftmaskin vid bergvägg med kablar som sitter i väggen

Här förbereder man laddningar inför sprängning. Foto: Trafikverket

Huvudtunnlarna består av två tunnelrör ett för vardera riktningen med utrymningsvägar var 100:e meter. Vid normal tunnelframdrift sprängs ungefär fem meter i varje sprängsalva och man driver front, eller stuff, framåt med cirka 15 meter per vecka.

Med sammanhängande tunnlar mellan entreprenaden på Norra Lovö och Edeby, under jord, sparas både tid och resurser. Trafikverket får en smidigare logistik för både personal, material och utforsling av bergmassor. Hela tunnelsträckan i entreprenaden under Lovö är sju kilometer lång.

Även om logistiken under jord underlättar kvarstår en av de stora utmaningarna – att frakta och hantera material och bergmassor.

På Lovön har Trafikverket byggt två tillfälliga hamnar, en på norra delen och en på södra delen. Man lastar fartygen via transportband, och forslar bort bergmassorna från sprängningarna i tunneln, sjövägen. På det sättet minimeras tunga transporter på Ekerövägen och Lambaruddsvägen. 

Ett fartyg i vattnet med ett transport band fram till fartyget

Transportband leder bergmassor till fartyget. Foto: Trafikverket

Trafikverket fraktar bort nästan sex miljoner ton bergmassor sjövägen. Det har besparat vägnätet och den känsliga miljön på Lovö hundratusentals lastbilslaster. Nu har man börjat krossa och lagra det material som ska återanvändas som underlag för vägbanan i tunnlarna.