Swecon satsar på digitalisering

Hans Olofsson chef för Sewcons nya affärsområde. Foto: Swecon

Swecon inrättar nytt affärsområde med fokus på framtidslösningar. De digitala tjänsterna och lösningarna förväntas expandera med mera fokus i det nya affärsområdet. Här handlar det dels om kundanalyser och information om alla möjligheter som kan göra verksamheten mer effektiv och lönsam, det kommer krävas utbildning och hjälp med vägval i det växande utbudet av digitala tjänster.

Den snabba elektrifieringen och digitaliseringen kommer att prägla 2020-talet. Därför har Swecon inrättat ett helt nytt affärsområde: ”Tjänster och kompletterande produkter”.

– Branschen och våra kunder behöver hjälp med effektivisering, hållbarhet och säkerhet samtidigt som bristen på kompetens ökar, mycket kommer att kunna lösas med olika digitala tjänster som stöd. Det finns digitala tjänster för alla, säger Hans Olofsson som är chef för det nya affärsområdet.

För branschen och många av Swecons kunder är Hans Olofsson ett bekant namn med ett gott renommé. Redan 2001, som 27-åring, började han på Swecon i Luleå. Han haft flera olika funktioner, bland annat säljare, Key Account Manager och nu senast försäljningschef för region Norr.

Det nya affärsområdet visar tydligt hur Swecon prioriterar kundernas behov för att branschen ska kunna digitaliseras och elektrifieras i en rask takt. Det handlar inte bara om nya tjänster och produkter, det handlar minst lika mycket om att förstå och kunna utnyttja den nya tekniken.