Nordreälvbron i Kungälv rustas upp

Renoveringen av Nordreälvbron i Kungälv inleddes 2019 och beräknas vara slutförd under sommaren 2022. Foto: Gop

När den drygt 50 år gamla Nordreälvbron rustas upp sker det med en specialutvecklad kombination av stålräcken och bullerskärmar av Plexiglas Soundstop. Nordreälvbron i Kungälv har tidigare varit öppningsbar, en funktion som inte används längre. Renoveringen omfattar därför att riva och byta ut befintlig stålklaff inklusive motvikter och maskineri till en fast brodel. Bron får också en ny kantbalk, nya räcken med bullerskärmar av Plexiglas Soundstop samt belysning och beläggning. Det ska också tillkomma busskörfält, när ombyggnaden är klar kommer bron att ha sex körfält mot tidigare fyra. Konstruktionen med bullerskyddet och räcket har NRS utvecklat specifikt för denna bro.

– Vid renoveringen av Nordreälvbron i Kungälv har Trafikverket valt Plexiglas Soundstop till bullerskärmarna, med hänsyn till kravbilden när det gäller bland annat ljuddämpning, säkerhet, livslängd och design, säger Johan Eliasson, samordnare från Nordic Road Safety, NRS.

– Vi har monterat Plexiglas Soundstop på ett räcke som vi har arbetat med tidigare. En stålram runt bullerskärmarna håller dem på plats. Vi har lagt ner mycket jobb på design, beräkningar och tester. Att leva upp till kravbilden innebär en rejäl process, där ingår också att redovisningen av våra beräkningar ska godkännas. Det arbetet har vi igen framöver, då konstruktionen kommer att kunna användas som en standardlösning i framtida projekt, säger Johan.

När man monterar bullerskärmar på utsidan av räcket får det inte påverka tredje part eller räckets tänkta funktion. Det får till exempel inte trilla ner lösa delar vid en eventuell påkörning. Trafikverket har valt Plexiglas Soundstop GS CC, med ingjutna PE-trådar som håller fast eventuellt splitter. Trådarna fungerar även som fågelskydd och minskar risken för att fåglar ska flyga in i skärmen med mer än 80 procent.

Totalt monteras 1 017 klara och frostblå transparenta akrylskivor, som mäter 2x2 meter på en sammanlagd sträcka av 2 kilometer, berättar Johan Eliasson, samordnare från Nordic Road Safety. Foto: Gop

– Den pågående upprustningen kommer att innebära stor skillnad, det är det redan i dag. Jag är inte intillboende, men har besökt byggarbetsplatsen många gånger och jag upplever en stor skillnad i miljön nedanför bron. Ljudvolymen har redan gått ner drastiskt. Och den kommer förmodligen att minska ännu mer när vi blir klara med den östra sidan, det håller undan bullerspridningen ännu mer när skärmarna sitter uppe på båda sidor, säger Johan.