Skellefteå Kraft väljer supersnabbladdare från italienska Alpitronics

Visionsbild av Alpitronics laddare på en OKQ8-station. Bild: Skellefteå Kraft

Skellefteå Kraft och OKQ8 ska inom de kommande sex åren installera minst 1 100 publika supersnabbladdare på cirka 400 stationer i Sverige och Danmark. Av dessa laddare kommer 800 att finnas i Sverige.

Första fasen i satsningen drar igång i höst. 43 laddare ska monteras under denna period.

- Det här är den första, men också den minsta, etappen. Arbetet kommer att trappas upp och det kommer bli fler laddare som monteras för varje fas, säger Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad och innovation på Skellefteå Kraft.

Italienska företaget Alpitronic får förtroendet att leverera laddare till den inledande fasen.

– Att det är avtalet är skrivet innebär att vi nu är igång med arbetet på allvar. När vi på Skellefteå Kraft börjar installera dessa laddare tar vi ytterligare ett stort steg mot en supersnabb laddning på OKQ8:s landsomfattande stationsnätverk som är tillgänglig för alla, säger Patrik Grantås.

Alpitronics vd, Philipp Senoner, gläds åt att vara del av denna satsning.

– Vi är glada över att få vara en del av det här viktiga projektet och ser Skellefteå Krafts och OKQ8:s initiativ som ännu en stor milstolpe för att möjliggöra en smidig vardag med din elbil. Den nordiska marknaden har varit väldigt viktig för oss i utvecklingen av vår supersnabbladdare och vi fortsätter att växa tack vare de erfarenheter vi nu får.

Alpitronics supersnabbladdare, Hypercharger, som nu är den laddare som säljs mest i Europa, kommer i detta fallet att leverera 150 KW för en enskild bil.

– Vi bedömer att det räcker för den absoluta majoriteten av elbilar under de kommande två-tre åren. Ser vi att mer effekt behövs så kan vi uppgradera och justera i efterhand, säger Åke Persson, affärsutvecklare på Skellefteå Kraft.

En viktig faktor för Skellefteå Kraft i valet av laddare i denna första etapp har varit användarvänligheten.

– Alpitronic lever upp till de höga ställda krav som vi har. Vi har till exempel kunnat vara med och påverka placering av skärm och längden på laddkablar, berättar Åke Persson.

– Att ladda din elbil ska vara enkelt och vi gör tröskeln till omställningen så låg som möjligt för alla.