Södermanlands bussar kan i framtiden drivas av lokalt producerad biogas. En ny undersökning som Biogas Öst genomfört inom projektet "Kollektivtrafiken i Södermanland, en viktig aktör för en långsiktig biogasmarknad" visar att det i Södermanland finns potential att framställa fordonsgas nog för att driva hela länets bussflotta. Förutsättningen är att lantbrukets potential tas till vara och att nya tekniska lösningar såsom dual fuel motorer implementeras.
Med utgångspunkt i aktuell dieselförbrukning vid Södermanland bussdepåer har rapporten beräknat vilka mängder biogas som skulle krävas om region- och stadsbussarna i länet skulle övergå till biogas som huvudsakligt drivmedel. Befintlig, planerad och potentiell biogasproduktion har korrelerats med bussdepåernas lokalisering och tekniska lösningar för gasbussar har undersökts.
Totalt skulle det i dagsläget krävas biogas motsvarande 80 – 94 GWh för att helt ersätta bussflottans dieselbehov.
Förutsatt att lantbrukets potential tas till vara kan biogas lokalt producerad i Södermanland uppgå till över 80 GWh år 2020 vilket väl stämmer överens med kollektivtrafikens behov enligt undersökningen.
Nya tekniska lösningar, till exempel dual fuel motorer som drivs av en blandning av diesel och biogas öppnar också upp möjligheten att öka bränsleeffektiviteten för gasbussar. Studier visar på att regionbussar kan minska sin bränsleförbrukning med upp till 30 procent med hjälp av dual fuel tekniken. Detta skulle innebära att en övergång till gasbussar kan bli en ekonomiskt mycket fördelaktig affär, samtidigt som lokalt producerad biogas i tillräcklig mängd för att försörja ett flertal publika tankställen frigörs.