Sista etappen klar för nya väg 73

Vy över nya Väg 73 vid trafikplats Gryt, strax söder om Västerhaninge. Foto: Trafikverket
Vy över nya Väg 73 vid trafikplats Gryt, strax söder om Västerhaninge. Foto: Trafikverket

Den efterlängtade nya väg 73, Nynäsvägen, mellan Västerhaninge och Nynäshamn, kan nu trafikeras fullt ut. I och med invigningen den 4 december är hela vägen till Nynäshamn mötesseparerad och resorna på det som varit en av landets mest olyckdrabbade vägar har blivit betydligt säkrare och tryggare. Under 2011 kommer den parallella lokalvägen och landskapsåtgärder att färdigställas.

Södra väg 73 på halvön Södertörn, söder om Stockholm, har varit hårt olycksdrabbad, mycket beroende på att den gamla vägen var smal, krokig, hårt trafikerad och därtill mörk på kvällarna. Vägen har därför i många år ofta varit omdiskuterad och när det första spadtaget togs september 2005, för att bygga en ny sträcka mellan Fors och Älgviken (Nynäshamn) var det ett glädjande besked för i synnerhet kommunerna på Södertörn, men även för Gotland, då nämnda väg utgör en trafikpulsåder mellan Nynäshamn och Stockholm.

Successiv invigning

Projektets deletapper har invigts successivt och sedan september 2009 har det i princip funnits en färdig motorväg hela vägen från Stockholm, via Fors - cirka två och en halv mil söder om Stockholm, där den nya motorvägen inleds, ner till Ösmo - cirka fem mil från huvudstaden.

Och nu i december blev den alltså klar, den sista etappen av motorvägen, från Ösmo-Nynäshamn, en sträcka på lite över en mil. Att öppnandet av den nya vägen sattes i december beror mycket på säkerhet för bilisterna inför vintern enligt platschef Peter Karlsson.

- Det här har varit en olycksdrabbad väg och nu kommer det istället en väg som är helt mötesfri.

Invigningsceremonin förrättades av Trafikverkets regionchef Helena Sundberg, kommunalråden Gilbert de Wendel och Anna Ljungdell samt landshövdingarna Per Unckel och Cecilia Schelin Seidegård.

- Sällan har en väg varit så efterlängtad som den här. Sällan, tror jag, har en väg haft ett så folkligt och kommunalt stöd som väg 73, inledde Helena Sundberg sitt tal. Hon avslutade med att tacka kommunen för sitt engagemang och den förskottering som gjort det möjligt att bygga den sista etappen så snabbt. I detta stämde de övriga talarna in i och Per Unckel sa att ”äntligen” var dagens ord. Han menade att publiken skulle vara mycket stolta över sina kommunalråd som drivit frågan om utbyggnad med stor envishet och stort engagemang under många år.

Fortsatta arbeten

Trots att vägen invigdes i december kommer arbeten fortsätta så länge som till i juni 2011, då kommer jobben vara inriktade på bland annat vägens sidoområden och också lite andra mindre arbeten. Hela sträckan från Älgviken till Fors kommer att ses över för att komplettera med landskapsåtgärder och planteringar med mera.

Lokalvägar för övrig trafik

Men det är inte bara en motorväg som byggs. Även 35 kilometer lokala vägar kommer att byggas för lokaltrafik och busstrafik, långsamtgående fordon samt för gång och cykeltrafik. Hastigheten är på större delen av sträckan satt till 50 km/h. Väggrenen kommer vara bred och markerad med röd asfalt för att på så sätt dela av bil- och cykelväg. Två stycken cykelrastplatser kommer att byggas vid Gryt och Överfors. Den beräknade kostnaden för hela projektet väntas ligga på 1,8 miljarder kronor varav 350 miljoner kronor är för den avslutande vägsträckan där sex broar och tre trafikplatser kommer att finnas.

 

Fakta

Nya väg 73

 25 km motorväg.

 Fem trafikplatser och 33 broar.

 35 km lokala och enskilda vägar.

 Vägens första 6 km öppnades den 24 maj 2009.

 Den 26 september 2009 öppnades totalt 19 km.

 Sista etappen öppnas för trafik 4 december 2010.

 Klar sommaren 2011 (gäller fortsatta sidoarbeten)

 Kostnad: 1,8 miljarder SEK i löpande prisnivå