Ådalsbanan öppnas för trafik i december 2011 istället för i augusti samma år som Trafikverket tidigare planerat. Det är leveransen av det nya trafikstyrningssystemet till banan som är fördröjd.
Genom att flytta trafikstarten anser trafikverket att det ändå ges tillräckligt med tid till provkörningar för att minimera risken för inkörningsproblem.
Bygget av Ådalsbanan löper enligt tidplan så att spår, broar och tunnlar kommer att stå klara som planerat. Däremot levereras det nya europeiska trafikstyrningssystemet som banan ska förses med senare än beräknat. Istället för att minska tiden till provkörningar beslutar därför Trafikverket att flytta trafikstarten tre och en halv månad.
– Vi bedömer att det är bättre att alla redan nu kan planera utifrån att banan verkligen öppnas i december med god driftsäkerhet än att vi forcerar fram ett tidigare öppnande med större risk för driftstörningar, säger Trafikverkets teknikchef Björn Svanberg.
Trafikstarten sker i samband med ordinarie tidtabellsskifte 12 december 2011. Viss godstrafik kommer dock att vara möjlig även tidigare.
Ådalsbanan är länken mellan den nya Botniabanan och Ostkustbanan. Banorna bildar ett sammanhängande stråk som gör det möjligt med en omfattande trafik med snabba persontåg och tunga godståg efter Norrlandskusten.
– Givetvis bär vi med oss erfarenheterna från Botniabanan där det har varit en del störningar i början. Nu fungerar dock själva infrastrukturen på Botniabanan bra, säger Björn Svanberg.
Projekt Ådalsbanan sträcker sig från Sundsvall i söder upp till anslutningen till Botniabanan vid Kramfors/Sollefteå flygplats i norr. Projektet innehåller dels två sträckor där helt ny järnväg byggs, dels två sträckor där den befintliga järnvägen rustas upp.