Klart för matarledning till Haparandabanan

Foto: Trafikverket
Foto: Trafikverket

Trafikverket får bygga en matarledning för att förse Haparandabanan med ström. Det står klart efter att regeringen har avslagit en överklagan. Matarledningen mellan Sävast och Buddbyn kommer att förse Haparandabanan med elektricitet från en omformarstation i Sävast. 

– För miljön är det positivt att detta nu är klart eftersom eldrivna tåg inte släpper ut några avgaser och bullrar mindre än diesellok som hittills har varit de enda som kunnat köra på banan, säger Mattias Taavoniku som är Trafikverkets projektledare för kraftförsörjning på Haparandabanan.


Arbetet med att anlägga matarledningen kommer att starta vecka 44. Samtidigt pågår kontaktledningsmontering på järnvägssträckan Buddbyn-Kalix.

– Så snart som möjligt sätter vi igång med anläggningsarbetet. Där Trafikverket har träffat överenskommelser med berörda fastighetsägare börjar vi nu att avverka skog, säger Mattias Taavoniku.

Beslutet att ge Trafikverket tillstånd att anlägga matarledningen fattades ursprungligen av Energimarknadsinspektionen men överklagades av en markägare till regeringen, som nu alltså har avgjort frågan.


Trafikverket bygger ny järnväg mellan Kalix och Haparanda och rustar den befintliga järnvägen mellan Boden och Kalix. Hela Haparandabanan elektrifieras och förses med ett nytt system för trafikstyrning och signaler. Banan byggs främst för godstrafik och är färdig för trafik 2012.