Bombardier får order från schweiziska järnvägen

Bild: Bombardier
Bild: Bombardier

Bombardier Transportation har fått en order från den schweiziska järnvägen att leverera nya dubbeldäckståg för intercitytrafik. Kontraktet gäller 59 tåg av modellen Twindexx till ett totalt värde om cirka 1,3 miljarder euro. Ordern är därmed den största fordonsordern i SBB: s historia. Ordern innefattar också option på fler än 100 ytterligare tåg.

– I och med denna order befäster Bombardier i Västerås sin position  inom driv- och styrsystem, men också inom fordonsdynamik, ljud och vibrationer där kraven på Twindexx-tågen är satta på högre nivåer än tidigare. Särskilt spännande är att PM-motorn kommer till kommersiellt bruk, då denna har utvecklats och långtidsprovats i det svenska forskningsprogrammet Gröna Tåget/Regina 25. Detta är ett bra exempel på hur svensk forskning och utveckling leder till globalt attraktiva produkter som stärker järnvägens långsiktigt fortsatta konkurrenskraft, Klas Wåhlberg, vd för Bombardier Sverige.

De 59 tågen består av totalt 436 vagnar med totalt över 36 000 sittplatser. Tågkonceptet har utvecklats av Bombardier Transportation Competence Center för dubbeldäcksteknik i Görlitz. Drivsystem och motorer är utvecklade av Bombardier i Västerås där även produktionen av dessa produkter kommer att ske.

Kännetecken för tågmodellen är rymliga inre utrymmen, breda dörrar för av- och påstigning och tillgång till trådlöst internet. Tågen är utrustade med elektronisk passagerarinformation, nödkommunikationssystem samt videoövervakningsutrustning.

Krängningskompenseringen Flexxtronic WAKO är en av de viktigaste tekniska nyheterna på Twindexx-tågen och har utvecklats av Bombardiers kompetenscenter för boggiedesign i Winterthur. Utrustningen kompenserar den naturliga krängningen samtidigt som tåget kan köra 15 procent snabbare i kurvorna.

Leverans av tågen kommer att inledas 2012, och de första fordonen kommer att rulla från och med december 2013. Alla 59 tåg kommer att vara levererade i slutet av 2019.