Budgivning för spårvägen mellan Haifa och Nasaret öppnad

Den totala kostnaden för linjen mellan Haifa och Nasaret beräknas till 1,96 miljarder dollar. Illustration: Trans Israel Ltd

Statliga israeliska projektledningsföretaget Trans Israel Ltd har startat kvalificeringsprocessen för den planerade spårvägen mellan hamnstaden Haifa och Nasaret.

Trans Israel Ltd uppmanar internationella konsortier och lokala företag att delta i en så kallad USPP-koncession med målet att utforma, bygga och bedriva en 41 kilometer lång spårvagnslinje i norra Israel.

Syftet är att länka storstadsområdet Stor-Haifa med Nasaret och Galilea Panorama. Linjen ska byggas från Haifa's järnvägsstation Merkazit HaMifratz, Israels största transportnav.

Linjen kommer också att passera affärsdistriktet i Kiryat Ata och städerna Shfar’am, Bir El-Maksur, Mashhad, Reineh och Nof HaGalil, innan de avslutas i Nazareth, Israels största arabiska stad och en populär turistdestination. Totalt kommer 20 stationer att byggas.

Trans Israel VD Dan Schoenbach säger att projektet kommer att skapa "ett effektivt, miljövänligt, storskaligt kollektivtrafiknät" för norra Israel, vilket stimulerar ekonomisk tillväxt. Linjen förväntas kunna transportera mer än 100 000 passagerare per dag.

Nasaret har cirka 81 200 invånare. Majoriteten är araber, och av araberna är nästan 70 procent muslimer och ca 30 procent kristna. Detta gör Nasaret till den största arabiska staden i Israel.

Ett joint venture bestående av det spanska företaget Ineco och Israels Yenon Research & Design tilldelades kontrakt på 90 miljoner dollar redan i mars 2019 för initial planering och designarbete.

Enligt Shoenbach befinner sig projektet fortfarande i det preliminära konstruktionsstadiet och det har ännu inte beslutats om vilken elektrifieringsspänning som ska användas. Han uppskattar att mellan 30 och 40 spårvagnar av modell LRV kommer att krävas, beroende på deras kapacitet.