Wind River, ett helägt dotterbolag till IT-jätten Intel, meddelar idag att VxWorks har valts för att köra IPF-kontrollenheten för navigeringstjänsten EGNOS - European Geostationary Navigation Overlay Service. IPFen, som utvecklats och levereras av det brittiska företaget Logica, är en mycket viktig del som validerar satelliternas informationssändning till säkerhetskritiska användare såsom flygplan under flygningen eller fartyg som navigerar i trånga kanaler.
Utan EGNOS är det omöjligt för användare såsom civilt flyg att till fullo förlita sig på satellitnavigeringssystem som GPS. EGNOS gör det möjligt för sådana användare att räkna med satellitnavigeringssignaler av förbättrad noggrannhet, vilket i sin tur minskar restiden och hjälper operatörer att spara bränsle.
EGNOS-signalerna förstärker de två militära satellitnavigeringssystem som nu är i drift, amerikanska GPS och ryska GLONASS och gör dessa bättre lämpade för säkerhetskritiska tillämpningar.
EGNOS, som består av tre geostationära satelliter och ett nätverk av markbaserade stationer, når sitt syfte genom att sända en signal med information för att öka tillförlitligheten och noggrannheten hos de lägessignaler som sänds av GPS- och GLONASS-satelliter. Därmed är det möjligt för användare i och utanför Europa att bestämma sin position med två meters noggrannhet, jämfört med ungefär 20 meter för enbart GPS eller GLONASS.
EGNOS är ett samarbetsprojekt mellan ESA, EU-kommissionen och Eurocontrol, den europeiska organisationen för flygnavigeringssäkerhet. Det är Europas första satsning inom satellitsystem för global navigering och är en föregångare till Galileo, det kompletta globala satellitnavigeringssystemet som håller på att utvecklas i Europa.
Ett framgångsrikt test genomfördes i vilket EGNOS utnyttjades för att guida ett flygplan vid landning. Ett Air Nostrum Dash-8 flygplan flög fyra testinflygningar på landningsbana 04 i San Sebastian, och utnyttjade en vertikalt guidande lokaliseringsteknik kallad LPV, (Localizer Performance with Vertical guidance). Under denna typ av landning förser en speciell satellitnavigeringsmottagare piloten med både lateral styrning, som ersätter eller förbättrar lokaliseringsfunktionen – en radiofyr som styr planet till landningsbanans mittlinje, samt vertikal styrning.