LTU:s eco-bil slog rekord

Foto: Leif Nyberg
Foto: Leif Nyberg

Bilen Skilži som har konstruerats av studenter vid Luleå tekniska universitet, lyckades efter smärre justeringar slå rekord i sin klass i Shell Eco Marathon. Därmed blev teamet från LTU bästa svenska universitet i tävlingen. Det gick till sist även ganska bra för LTU-studenternas andra bil, Baldos II.

Studenterna från i Team Baldos från Luleå tekniska universitet, lyckades till sist riktigt bra i årets upplaga av Shell Eco Marathon, där universitet från hela Europa ställer upp. Det gäller att med olika slags ekipage kunna köra så långt som möjligt på motsvarande en liter bensin och man kan ställa upp i två olika klasser, urban concept och prototyp.

Med sin senaste skapelse Skilži, har LTU-studenterna tävlat i klassen prototyp. Under de första godkända heaten på torsdagen lyckades Skilži ta sig 575, respektive 650 kilometer med drivmedlet etanol som motsvarar 1 liter bensin. Det var Team Baldos inte riktigt nöjda med, utan i kön för att få köra sista heatet, gjorde man några viktiga justeringar. En sådan var att justera julupphängningen och att förvärma motorn strax före start. Det skulle visa sig vara mycket klokt använd tid och belöning i form av ett slutresultat för Skilži på 1201 kilometer på motsvarande en liter bensin. Med den sträckan och förbrukningen kunde Team Baldos passera Chalmers bästa resultat på 1056 och bli bästa svenska ekipage i sin klass vid Shell Eco Marathon.

Även Baldos II lyckades fullfölja tävlingen med godkänt resultat, efter mycket krångel och många fel. Team Baldos gav inte upp trots motgångar och justerade och bättrade på, vilket till slut gav resultatet 137 kilometer på motsvarande en liter bensin. Det gav en 17 plats i klassen urban concept, några placeringar sämre än Chalmers.

Efter alla justeringar fungerade Baldos II lika bra som en moraklocka, tyckte Kristian Ericsson, studenternas projektledare som även vill framhålla att Baldos II är en alldeles speciell bil.

– Resultatet 137 kilometer var kanske inte så bra, men vi har brutit förbannelsen och fått den röda pärlan godkänd i tävlingen och dessutom är den ju fortfarande det enda fordonet i Shell Eco Marathon som är godkänd för trafik på allmänna vägar, säger Kristian Ericsson.