Riksrevisionen har inlett en granskning av skattebefrielsen för biodrivmedel. Staten har sedan länge gjort insatser för att öka andelen biodrivmedel i transportsektorn. Flytande biodrivmedel såsom etanol och biodiesel är idag befriade från energi- och koldioxidskatt. Det huvudsakliga syftet med skattebefrielsen för biodrivmedel är att stimulera en fortsatt introduktion av dessa drivmedel.
Det finns flera politiska motiv, både på EU-nivå och på nationell nivå, för att öka användningen av biodrivmedel. Det som under 2000-talet har betonats mest är dock klimataspekten, det vill säga biodrivmedlens växthusgasutsläpp i jämförelse med fossila bränslen, som bensin eller diesel. Riksdagens klimatmål innebär bland annat att de svenska utsläppen av växthusgaser för perioden 2008-2012 ska minska med minst fyra procent jämfört med 1990.
Sveriges skattesubvention per liter är hög i europeisk jämförelse. Totalt uppgår skattesubventionen till biodrivmedel idag till närmare 2 miljarder kronor per år. Detta är ett resultat av den ökade konsumtionen av framförallt etanol under 2000-talet. Sverige är det EU-land som förbrukar mest etanol per capita. Bara Tyskland och Frankrike har en större total konsumtion. Denna granskning syftar till att bedöma skattebefrielsens ändamålsenlighet.
Granskningen ska bland annat besvara om skattebefrielsen för biodrivmedel är ändamålsenlig utifrån riksdagens klimatmål, om regeringens utformning och styrning av skattebefrielsen har varit ändamålsenlig samt om skattebefrielsen haft betydande bieffekter.
Granskningen är planerad att publiceras i februari 2011.