Skanska bygger om Göteborgs hamn

Skanska har fått i uppdrag av Göteborgs Hamn AB att utföra sjö- och landarbete i hamnen. Kontraktet är värt cirka 30 miljoner kronor och är ett partneringavtal.

Arbetet omfattar byggnation av en ny så kallad dykdalb med en överyta om cirka 250 kvadratmeter, som en förlängning av kajlinjen i färjeläget för Stena Lines Tysklandstrafik.
En dykdalb är ett pålat fundament som är till för att de nya Stena Line-färjorna ska kunna backa och svänga runt i hamnen.

De färjor som i dag används är 175 meter långa och de nya superfärjorna är 240 meter långa.

Vidare krävs muddringsarbeten och förstärkning av undervattensslänt med ett erosionsskydd. På kajen kommer en del betongarbeten att utföras såsom tillkommande fundament för ny passagerarlandgång och tillkommande fendrar.
– Göteborgs hamn ligger oss varmt om hjärtat. Det är därför extra roligt att få utföra det här arbetet i samarbete med Göteborgs Hamn AB, säger Jan Karlsson, projektchef på Skanska i ett pressmeddelande.

– Projekttiden är relativt kort och intensiv varför samarbetsformen partnering kändes naturlig för att vi gemensamt ska uppnå projektmålen, säger Jan Andersson, chef för Infrastructure i Göteborgs Hamn.

Partnering är ett led i Skanskas arbete med att effektivisera byggprocessen.

Arbetet kräver som mest en arbetsstyrka på cirka 20 personer och ska vara färdigställt den första september 2010.