Den svenska ”medelbussen” är en drygt 6 år gammal flerfärgad Volvo som kör cirka 5 779 mil per år. Totalt fanns 13 548 bussar i yrkesmässig trafik i Sverige vid årsskiftet, som tillsammans körde drygt 6 miljarder personkilometer. De svenska bussarna blir allt mer miljöanpassade, trafiksäkra, handikappanpassade och är involverade i få olyckor. Detta visar rapporten ”Statistik om bussbranschen 2010” som Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) nu publicerat.
Rapporten ger en bild av hur den svenska bussbranschen ser ut med avseende på bussar, bussföretag, bussförare, busstrafik och bussresenärer med mera. Även siffror om trafiksäkerhet och miljö finns med i rapporten.
Bland resenärerna dominerar kvinnor och ungdomar och dessa nyttjar bussen främst för att ta sig till och från arbete och skola. Sett till antalet resor som faktiskt görs med kollektivtrafik står bussen för över 50 procent. Under perioden 1998 till 2008 har busstrafiken ökat antalet resta personkilometer med nästan 60 procent, till 6 022 miljoner personkilometer.
Svenska bussföretag sysselsätter drygt 20 000 personer och dessa är till största delen bussförare. Den svenska bussförarkåren består till 85 procent av män och en tredjedel av förarna är 55 år eller äldre. Bussbranschen är en småföretagarbransch, då endast 13 företag i branschen har mer än 100 anställda.
I den upphandlade kollektivtrafiken var i fjol över 71 procent av alla bussar utrustade med bälten, drygt 35 procent hade alkolås och 74 procent hade rullstolplatser. Ungefär 16 procent av bussarna i den upphandlade trafiken drevs i fjol med förnyelsebara bränslen. Diesel är fortfarande det dominerande bränslet.
– Vi har i rapporten samlat nyckelfakta om branschen så att vi på ett enkelt sätt kan ge svar på många av de frågor som vi får och samtidigt ge en god överblick över hur den svenska bussbranschen faktiskt ser ut, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör på BR.
Hela rapporten finns hos Svenska Bussbranschens Riksförbund