Lägre vinst för Telia Sonera

Telia Soneras vd Lars Nyberg. Foto: Telia Sonera
Telia Soneras vd Lars Nyberg. Foto: Telia Sonera

Telia Sonera redovisar en vinst före skatt på 5 349 miljoner kronor för andra kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 5 864 miljoner kronor motsvarande period 2011.

Omsättningen uppgick till 26 294 miljoner kronor, jämfört med 26 003 miljoner kronor ett år tidigare.

- Jag tycker att det är ett hyggligt kvartal. Om vi tittar på Eurasia, som är vår tillväxtmotor så är det jättebra där, tycker jag. Bredband har stabiliserat sig och det är väldigt viktigt strategiskt för oss. Sedan har vi lite utmaningar på Mobility som alla andra operatörer. Där får vi ingen tillväxt, säger vd Lars Nyberg till TT.

Telia Soneras resultat för andra kvartalet tyngs av nedskrivningar på totalt 3,1 miljarder kronor som gäller verksamheter i Norge och Litauen och som bolaget aviserade i förra veckan. Samtidigt lyfts resultatet av en kapitalvinst från ryska Megafon om 3,0 miljarder kronor.

Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (ebitda) och exklusive engångsposter var 9 006 miljoner kronor, jämfört med 9 186 miljoner kronor ett år tidigare. Analytiker hade i genomsnitt räknat med att detta resultat skulle landa på 9 185 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Telia Sonera sänker sina prognoser för helåret och räknar med en omsättningstillväxt i lokala valutor och exklusive förvärv i spannet 0-1 procent.

"Valutakursförändringar kan komma att ha en betydande påverkan på redovisade belopp i svenska kronor", skriver bolaget.

Ebitda-marginalen före engångsposter väntas bli cirka 35 procent.

Den sänkta prognosen hänger samman med konjunkturoron och det allmänna ekonomiska läget.

- Jag ser en ekonomi som inte förbättras, det är fortfarande bekymmersamt speciellt i Spanien. Vi hade bara 3,6 procent tillväxt där, säger vd Lars Nyberg.

Ekonomin i Baltikum har inte heller kommit igen på det sätt som Telia Sonera hade hoppas, enligt Nyberg.

Enligt Telia kommer alla operatörer att behöva ändra sina affärsmodeller, från röst- till databaserade erbjudanden.

- Om du tittar på mobility så är över 90 procent av vår trafik i våra nät numera data. Utmaningen är att röst kommer att bli mycket billigare och då måste vi kompensera det med intäkter på data, säger Lars Nyberg.

TT: Blir det dyrare att surfa?

- Säg att du betalar 300 kronor i månaden till oss så är vår målsättning att du ska fortsätta att betala 300, men fördelningen mellan röst och data kommer att ändras. Röst kommer att bli billigare och data lite dyrare, säger Nyberg.

Han noterar också ett ändrat beteende hos kunderna sedan Telia och andra bolag börjat att sänka roamingavgifterna.

- Nu använder man datamöjligheter när man är ute och reser. Det gör att på sikt kommer vi inte att förlora pengar. Just nu tappar vi lite grann, men det är okej. Kunderna vill kunna surfa när de är i Danmark eller Thailand precis som de gör hemma. Jag tror att man kommer att surfa vart man än är i världen om fem år utan att blinka, säger Nyberg.

TT: Och utan att bli ruinerad?

- Och utan att blir ruinerad!

(TT)