Europeisk samverkan kring elektroniska biljetter har nu tagit ett steg vidare genom den överenskommelse om gemensam inriktning för som har undertecknats av representanter för organisationerna VDV KA(Tyskland), ITSO(England), Calypso(Frankrike m fl), AFIMB (Frankrike) och UITP.
Denna inriktning bygger på dagens teknik och system men inkluderar också ny teknik med kontaktlösa bankkort, NFC-utrustade smarta telefoner och nya mobila betalningslösningar som nu introduceras.
Överenskommelsen innebär att enighet finns i hur kollektivtrafiken kan använda den nya tekniken med NFC-utrustade smarta telefoner och kontaktlösa bankkort också för kollektivtrafikens biljett- och betalsystem.
Överenskommelsen pekar på en lösning och teknik för att läsa och skriva biljetter säkert och stabilt på elektroniska media - smarta kort - samt hur de kan användas i biljettautomater, spärrar och kortläsare. Förutom smarta kort som t ex dagens kollektivtrafikkort, kan andra smarta kort användas om nödvändiga specifikationer erbjuds och utgivaren är "betrodd". Sådana lösningar finns redan på plats för mobiltelefoner (GSMA), bank-och kreditkort (EMV och EPC), och för pass/nationella ID-kort.
Det innebär till exempel att en mobiltelefon kan användas för att innehålla en biljett och läsas i kollektivtrafikens kortläsare. Ett smart kort kan innehålla ett antal separata och oberoende kollektivtrafikfärdbevis vid sidan av funktioner för kontaktlös betalning – en multiapplikationslösning. Var och en är helt oberoende av varandra och säkert låst till utgivaren av färdbiljett och kan finnas på ett bankkort eller i en mobiltelefon förutom på ett kontaktlöst kollektivtrafikkort.
För att möjliggöra en utveckling baserad på en multiapplikation lösning föreslås därför i den träffade överenskommelsen att en EU-IFM ALLIANCE upprättas för att skapa ett gemensamt regelverk för kollektivtrafiken som speglar de motsvarande regelverk som används i mobiltelefonbranschen, banker och liknande.