”Sätt stopp för orimliga sanktionsavgifter”

Foto: Volvo
Foto: Volvo

Transportstyrelsen utfärdar orimliga sanktionsavgifter. Det hävdar Sveriges Åkeriföretag som kan visa exempel på företag som fått förslag till föreläggande om att betala 68 000 kronor för att ha missat att besiktiga en fungerande färdskrivare.

Sveriges Åkeriföretag anser att Transportstyrelsen nyligen börjat utfärda orimligt kraftiga sanktionsavgifter vid mindre brister i åkeriföretags hantering av till exempel kör- och vilotider samt färdskrivare. Sveriges Åkeriföretag kräver stopp för denna tillämpning och uppmanar medlemsföretagen att överklaga sanktionspåföljder av det här slaget.

– En administrativ miss ska inte beläggas med så hård sanktionsavgift. En fullt fungerande färdskrivare som sedan besiktigats och godkänts innebär inte någon risk för manipulation. Den har registrerat allt den ska registrera. Allt som hänt är att den besiktigats ett antal dagar senare än annars. Enligt uppgift går Transportstyrelsen som längst 28 dagar tillbaka, vilket kan rendera en sanktionsavgift upp till 112 000 kronor, trots att färdskrivaren är helt felfri – en avgift som inte heller är avdragsgill i deklarationen. Detta förhållande står givetvis inte i rimlig proportion till det åkeriets administrativa misstag, säger Bengt Wadersten, chefjurist på Sveriges Åkeriföretag.

Transportstyrelsen gör företagskontroller för att förvissa sig om att transportföretag följer regler om kör- och vilotider och användning av färdskrivare. Vid allvarliga brister tas sanktionsavgifter ut av företagen. I det aktuella ärendet har ett företag missat att besiktiga en färdskrivare i tid och fått betala 4 000 kronor för varje arbetspass under 17 dagar (68 000 kronor) som fordonet varit obesiktigat.

– Sanktionsavgifter innebär att de ekonomiska påföljderna lär bli långt mer kännbara än tidigare, men de får absolut inte användas felaktigt och stå i orimlig proportion i förhållande till de felaktigheter som har begåtts, säger Bengt Waldersten. En rimlig sanktionsavgift kan vara just 4 000 kronor.

Den begränsade risk för en felaktig registrering som i det aktuella fallet ska inte resultera i en så här orimlig sanktionsavgift anser Sveriges Åkeriföretag. Förbiseendet har inte på något sätt påverkat trafiksäkerheten, inte medfört någon konkurrensfördel eller på annat sätt försämrat förarens sociala situation, vilket är grundpelaren för kör- och vilotidsreglerna.

– Vår uppgift nu är att ta tag i eventuella avarter. Antingen genom att angripa Transportstyrelsens tillämpning eller att förmå regeringen att omedelbart ändra regelverket, säger Bengt Waldersten.