Sverige får ny direktlinje till Kina

Foto: Göteborgs Hamn
Foto: Göteborgs Hamn

Sveriges import- och exportföretag får en ny direktlinje till sjöss till Fjärran Östern. Den nya linjen kommer att anlöpa Göteborgs Hamn en gång i veckan med start den 18 april.

 – Vi har under flera års tid verkat för att svensk industri ska få fler direktlinjer till de viktiga marknaderna i Fjärran östern så det här är ett mycket efterlängtat och positivt besked, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB i ett pressmeddelande.

Det är en nybildad rederiallians, G6, som står bakom den nya fartyglinjen. Alliansen består av av rederierna APL, Hyundai Merchant Marine, MOL (Mitsui O.S.K Lines), Hapag-Lloyd AG, NYK (Nippon Yusen Kaisha) och OOCL (Orient Overseas Container Line).

Rutten ser ut som följer: Shanghai – Ningbo (Kina) – Shekou (Kina) – Singapore – Tanger (Marocko) – Rotterdam – Bremerhaven (Tyskland) – Göteborg – Rotterdam – Jeddah (Saudiarabien) – Singapore – Shekou – Hong Kong – Shanghai

Fartygen i slingan kommer att anlöpa Göteborgs Hamns containerterminal, APM Terminals Gothenburg, en gång i veckan med start den 18 april. Det första fartyget som anländer är det 320 meter långa APL Finland som kan lasta 8 000 tjugofotscontainrar (TEU). 

Importen kommer till stor del att bestå av konsumtionsvaror, till exempel kläder, elektronik och möbler. Exporten består till exempel av bildelar, sågade trävaror, industrikomponenter, stål och papper.
- APM Terminals i Göteborg är den enda containerterminalen i Sverige som har kapacitet att hantera fartyg av den här storleken. Stora investeringar har gjorts i kranar, terminalytor och farleder för att möjliggöra detta, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.  

För ett exportberoende land som Sverige där 90 procent av utrikeshandeln går via sjöfart är direktlinjer av stor betydelse. De innebär att godset inte behöver lastat om i någon av de stora hamnarna på kontinenten utan kan gå direkt till slutdestinationen.

Sverige har fram till nu haft en direktlinje till Fjärran Östern – Maersk Line som trafikerar Göteborgs Hamn en gång i veckan. Från och med nästa vecka blir det alltså två konkurrerande fartygslinjer på rutten. Totalt  finns det nu sju direktlinjer mellan Göteborg och andra världsdelar.