Skånsk kollektivtrafik tar marknadsandelar

Foto: Skånetrafiken
Foto: Skånetrafiken

Kollektivtrafikbarometern visar att andelen skånska kvinnor som reser kollektivt är större än antalet män, 56 procent jämfört med 44 procent. I dagsläget ligger Skånetrafikens marknadsandel 2011 på 25,6 procent vilket är en klar ökning jämfört med 2010 då siffran var 21,5 procent.

Som jämförelse ligger Stockholmsregionen på 48 procent och västra Götaland på 25,1 procent. Riksgenomsnittet ligger 2011 på 25,3 procent.

– Här finns en stor potential att få över bilister, som oftast är män, genom olika aktiviteter. Många vanebilister har dålig kunskap kring kollektivtrafiken och för att nå dem kan det bli aktuellt att i framtiden satsa på ”provåkarkampanjer” så att fler upptäcker fördelen med att slippa köra bil, säger Henrik Dagnäs, trafikdirektör på Skånetrafiken.

59 procent av de resande skåningarna är nöjda med sin kollektivtrafik, NKI (Nöjd kundindex) 2011, att jämföra med 2010 då 64 procent uppgav att de var nöjda. Riksgenomsnittet ligger 2011 på 59 procent.

Däremot är de skånska kollektivresenärerna mindre nöjda med informationen vid störningar. Bara 23 procent är nöjda 2011 jämfört med 25 procent 2010. Riksgenomsnittet ligger 2011 på 25 procent.

– Vi har halkat ner på NKI skalan de senaste åren mycket på grund av två mycket tuffa vintrar, men också för att vi har haft en vikande punktlighet. Nu ser vi med stor tillfredställelse att punktligheten sakta men säkert har ökat i Skåne under hösten, säger Henrik Dagnäs.