Efter den starka avslutningen på 2010 trodde Södertälje hamn att början på 2011 skulle bli lugnare. Året brukar nämligen börja med ett par stillsamma veckor. Men detta visade sig vara rejält fel och hela 2011 har varit ett intensivt år för hamnen. Prognosen pekar nu på drygt 80 000 TEU.
2006 hanterade man knappt 40 000 TEU i Södertälje Hamn. Sex år senare räknar hamnen med att för första gången nå över 80 000 TEU.
– Vi har flera gånger under året visat att vi har kapacitet att hantera över 100 000 TEU om året. Bara i maj nådde vi över 8 000 TEU och nu hanterar vi ofta mer än 300 containers per dag till och från fartyg samt ytterligare 80 till och från järnvägen, säger Erik Froste, vd för Södertälje Hamn.
Den stora ökningen gäller framför allt de volymer som kommer med fartyg. Men nu växer hamnens kombiterminal sedan man inlett ett fördjupat samarbete med Intercontainer, Kombiverker och Hupac. Det innebär att det är möjligt att transportera gods på järnväg från Södertälje till Italien och 25 terminaler i Tyskland.
– Nästa år räknar vi med att järnvägsvolymerna kommer att öka med dryga 20 procent, säger Erik Froste.
Även bilvolymerna har ökat kraftig under 2011 och det finns likheter med containers. Det är sjövolymerna som ökar medan järnvägsvolymerna faktiskt har minskat när det gäller bilar. Prognosen för 2011 pekar på 79 000 bilar och ökningen beror till stor del på att Volkswagen vars bilar importeras via Södertälje har lyckats bra på den svenska marknaden och tar marknadsandelar.
Den varma hösten har påverkat volymerna för fast bulk som består av flis och pellets som används bränsle i Söderenergis kraftvärmeverk. Här räknar man med en nedgång på 4 procent.