APM Terminal tar över containerterminalen i Göteborg

Foto: Göteborgs Hamn
Foto: Göteborgs Hamn

En av världens största globala operatörer, APM Terminal, tar över containerterminalen i Göteborgs Hamn – Skandia Container Terminal. APM Terminals kommer att rulla ut ett investeringsprogram på 800 miljoner kronor under de närmaste fem åren.

APM Terminals har nu förvärvat Skandia Container Terminal som driver Skandinaviens största containerterminal och har ett 25-årigt koncessionsavtal med Göteborgs Hamn AB. Skandia Container Terminal hanterade cirka 800 000 containerenheter (TEU) under förra året, vilket är cirka 60 procent av den svenska marknaden.

– Vi vill satsa på Skandia Container Terminal i Göteborgs Hamn. Det geografiska läget är oslagbart för serva industrin i hela Skandinavien och Östersjöregionen. Sverige är ett betydande exportland med både bas- och tillverkningsindustri och den svenska ekonomin växer. Det här är ett bra land att investera i, säger Martin Poulsen, vd för APM Terminals i Europa.

Bakgrunden till dagens händelse är att hamnen för snart två år sedan delades upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag. Kajer, mark och infrastruktur ägs av kommunen medan privata operatörer sköter driften. Därmed får hamnen samma upplägg som en majoritet av världens stora hamnar. Containerterminalen är den tredje och sista terminalen som överlåts till extern operatör.

– Det här är en stor dag för Göteborg och för hela Sveriges näringsliv. Med APM Terminals internationella nätverk, expertis och investeringsvilja befäster Göteborgs Hamn sin roll som Sveriges internationella storhamn, säger Sven Hulterström, styrelseordförande Göteborgs Hamn.

APM Terminals är en av topp-fyra terminaloperatörer i hamnar världen över och driver idag 60 containerterminaler i 33 länder. Nio av dessa terminaler ligger i Europa. Bolaget ingår i den danska koncernen AP Möller-Maersk och är ett systerbolag till rederiet Maersk Line. Terminalverksamheten är dock helt skild och oberoende av rederiet.

APM Terminals kommer bland annat att investera i tre nya så kallade super post panamax-kranar, världens största kranar för att lasta och lossa containerfartyg. Andra investeringar är exempelvis utbyggd järnvägsterminal och tio nya grensletruckar.

Så snart affären har godkänts av konkurrensmyndigheterna tar APM Terminals över Skandia Container Terminal, de cirka 450 anställda och bolagets alla tillgångar och avtal.