Stora Tullhuset vann ROT-pris

Foto: Per-Erik Adamsson/Stockholms Hamnar

Det tidigare mycket nedgångna gamla tullhuset på Stadsgårdskajen på Söder i Stockholm har fått nytt liv genom att uthyrningsbara ytor har skapats samtidigt som exteriören i tegel har blivit nästan helt återskapad. Från början var det tänkt att ett ABBA-museum skulle inrymmas i huset, men planerna ändrades under ombyggnaden. Idag huserar Fotografiska där tillsammans med ett kryssningscenter och kontorslokaler.

 Ombyggnaden tilldelades Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris 2011 vid ett frukostseminarium i Kulturhuset.

ROT-priset, som instiftades av Stockholms Byggmästareförening år 1990, är ett årligt pris som tillkommit för att främja ombyggande i Stockholm. Priset ges till den beställare, arkitekt respektive byggentreprenör som bäst tillvaratagit byggnadens särdrag och kvaliteter.

Stora Tullhuset, Stadsgårdsleden 20-28 Stockholm

Byggentreprenör:   Rotgruppen AB

Arkitekt:                ETTELVA Arkitekter AB

Byggherre:            Stockholms Hamn AB

Projektkostnad:      265 miljoner kr

Byggyta:               11 613 kvm

 

Juryns motivering

Årets ROT-pris tilldelas det tidigare mycket nedgångna Stora Tullhuset för att man på ett förtjänstfullt sätt fyllt huset med nya verksamheter och för att man med stor skicklighet återställt byggnadens ursprungliga exteriör. Byggnadens inre har optimerats på ett utmärkt sätt så att nya uthyrningsbara ytor har tillskapats bl. a. genom ianspråktagande av de tidigare ej uppvärmda lagerutrymmena och genom en sänkning av källarvåningens golv, utfört med en byggnadstekniskt intressant sprängningsmetod med svartkrut.

De kulturhistoriska och antikvariska insatserna är väl genomförda, där särskilt bör framhållas bibehållandet av byggnadens originalfönster med sina säkerhetsgaller, den åter fungerande vinklade klockan av koppar, de återställda huvudtrapphusen samt återanvändandet av ursprungliga bröstningspaneler i kryssningscentret. Nya utvändiga tillägg har tillfogats på ett självklart sätt utan att störa helheten såsom det nya skärmtaket mot kajen och de nya glaspartierna på det översta planet i lägen där de tidigare lastportarna var placerade.

Denna centrala plats längs Stockholms vatten som tidigare låg helt öde och uppfattades av många som en slumrande avkrok sjuder nu av nytt liv, av människor på väg till sina nya arbetsplatser och av besökare till det nya fotomuseet.