Varje tisdag kommer världens största containerbåtar att anlöpa Göteborgs Hamn. Fartygen är i den så kallade PS-klassen och är 387 meter långa och 56 meter breda. De lastar cirka 15 500 tomma tjugofots containrar. Första anlöpet till Göteborg sker nu i maj.
Fartygen sätts i trafik på linjen mellan Europa, Skandinavien och Asien som ett led i storsatsningen som Maersk Line gör på Fjärran Östern. Rutten startar i Gdansk och anlöper därefter Århus, Göteborg och ett par större europeiska hamnar för att sedan gå direkt till Yantian, Honkong, Kwanyang, Ningbo samt Shanghai.
– Kina och Fjärran Östern är två stora och strategiskt viktiga import- och exportmarknader för de Nordiska och Baltiska länderna där vi ser kontinuerligt ökade volymer. Våra kunder förutser en god marknadsutveckling de kommande åren och de kommer att öka sina verksamheter väsentligt i Skandinavien och Baltikum. Vi vill möta behovet av ökade transporter på dessa tillväxtmarknader och har därför utökat vår service mot de asiatiska hamnarna, säger Christian Juul-Nyholm, skandinavienchef för Maersk Line.
Stora fartyg ger inte bara stordriftsfördelar, utan även miljömässiga fördelar då Maersk Lines containerfartyg släpper i genomsnitt ut 10 procent mindre koldioxid än snittet på marknaden.
– De nyinsatta fartygen i kombination med Göteborgs Hamn och Maersk Lines långvariga samarbete kring järnvägspendlar ger en helhetslösning för transporter dörr till dörr med bästa möjliga miljöprestanda, säger Christian Juul-Nyholm.