I slutet av januari i år, deltog cirka 400 representanter från den internationella biodieselbranschen på den 8:e "Fuels of the Future"- kongressen i Berlin, för att utbyta erfarenheter och diskutera produktion, utveckling och användning av hållbart biodrivmedel. Intresset var speciellt stort för sådana kongresspresentationer och workshops, som handlade om de krav och bestämmelser som idag ställs på biobränslen och om konsekvenserna för olika ländernas marknader.
Biobränslemarknaden i Centraleuropa håller fortfarande på att återhämta sig efter den ekonomiska krisen. På sina håll, däribland i Sverige, minskade exempelvis försäljningen av E85 under förra året cirka 25 procent. Även i andra länder sjunker intäkterna från biobränsleframställningen betänkligt i takt med höjda skattebördor. På "Fuels of the Future" - kongressen rådde det dock enighet om att biobränsle tillhör framtiden och att ett gemensamt regelverk måste vara bindande för alla.
Bakgrunden är EU-kommissionens direktiv till industrin, regeringar och icke-statliga organisationer att inrätta system för certifiering av hållbara biobränslen.
På kongressen redogjordes för de standarder som biobränslen måste motsvara för att bli erkända i EU. Ett av huvudkriterierna är att systemen kontrolleras av oberoende granskare som ser över hela produktionskedjan.
Hårdare regler
Kommissionen kräver också att biobränslet ska ha 35 procent lägre utsläpp av växthusgaser jämfört med fossila bränslen, en gräns som kommer att höjas till 50 procent 2017. EU:s krav på certifieringssystem för biobränslen är än så länge de hårdaste i världen.
Företrädare för den, världsledande tyska biobränslebranschen, var trots allt optimistiska på grund av att det i år kommer att finnas tillräckliga mängder av produkter på marknaden vars certifiering har avslutats i tid.
Däremot kritiserades den långsamma tillämpningsprocessen i EU:s andra medlemsländer av flera talare. Det faktum att de tyska systemen ännu inte godkänts av EU-kommissionen har visat sig vara ett allvarligt hinder på internationell nivå.
– Bristen på ömsesidigt godkända nationella system och bristen på biomassa från EU-länder för närvarande får inte störa våra inhemska marknader eller skapa allvarliga konkurrensnackdelar exempelvis för tyska tillverkare, sade Helmut Lamp, ordförande för tyska Bioenergiföreningen, BBE.
Lamp uppmanade EU-kommissionen att sätta press på de övriga medlemmarna så att förordningen efterföljs.
Olika mått
Med hänvisning till utvinning av oljesand i Kanada, råolja i Nigerdeltat och till de enligt honom högst äventyrliga oljeborrningarna ute till havs, ansåg Lamp, att oljeindustrin inte är i samma utsträckning förpliktad att uppfylla de höga krav på naturskydd och minsta möjliga klimatpåverkan i samband med oljeutvinning, som biobränslebranschen.
– Jag uppmanar de närvarande politikerna att vidta alla nödvändiga åtgärder för att undanröja detta missförhållande, underströk Helmut Lamp.
Sedan januari 2011 måste biobränsle, som används i Tyskland, uppfylla de hållbarhetskriterier som har fastställts i EU-direktiv 2009/28/EG.
Enligt Lamp skonas därigenom framför allt värdefulla ekosystem. Riktlinjerna bidrar enligt kommissionen också till en betydande minskning av växthusgaser.
– Genom att praktiskt tillämpa hållbarhetsregeln inom biobränslesektorn och genom att upprätta lämpliga certifieringssystem, har den tyska biobränslebranschen skapat förutsättningar för ett juridiskt bindande dokumentation av hållbarheten i de produkter som den marknadsför, konstaterade Helmut Lamp.
Dioxinhysteri
Med hänvisning till senaste tyska dioxinskandalen, som främst drabbade landets ägg- och köttproducenter, ansåg ordföranden för EU:s Organ för främjande av olje- och proteinväxter, UFOP, Klaus Kliem, att biodieselindustrin misstänkliggjordes orättvist i tysk massmedia.
– Skadan för branschens image bland allmänheten blev enorm, eftersom tillverkningen av biodiesel, blandade fettsyror, produktion av dioxin och rent kriminellt nyttjande av dioxinhaltiga fettsyror i djurfoder förväxlades på ett vilseledande sätt i tidningar, tv- och i radio, faslog Klaus Kliem.
Ordföranden för UFOP konstaterade att biodieselbranschen bör reagera på dessa falska meddelanden med en adekvat riskhantering.
Österrikiske professor, Martin Mittelbach, från Graz´s Tekniska universitet gav Klaus Kliem ett lugnande besked;
– Tillverkning av biodiesel och bildandet av dioxin är två helt autonoma processer som utesluter varandra, sade Mittelbach.
Outnyttjade resurser
Marknadsläget för biodiesel i Tyskland är enligt Kliem fortfarande besvärligt och av den totala produktionen av cirka 2,5 miljoner ton utnyttjas endast 50 procent av den tillgängliga kapaciteten.
Därför krävde Klaus Kliem en skattebefrielse för biodiesel, åtminstone för den ännu outnyttjade mängden på drygt 400.000 ton.
– Det är en kvantitet som krävs för att uppfylla behovet. Det skulle ge små och medelstora producenter som producerar biodiesel och vegetabiliska oljebaserade bränslen samt näringsidkare ett nytt perspektiv, sade Klaus Kliem.
UFOP ordföranden räknar med att försäljning av bioetanol i Tyskland mycket väl kan öka från dagens 0,9 till 1,5 miljoner ton.
– Det råder dock ingen tvekan om att den nödvändiga tekniska omvandlingen av bensinmackar och distribution och etanolens introduktion kommer att ta tid och ske endast ske gradvis, sade UFOP ordföranden.
Oklara normer i USA
Det var inte bara europeiskt biobränsle som diskuterades på ”Fuels of the Future” - kongressen. Joe Jobe från USA:s Nationella biodieselstyrelse,NNB, berättade om biodieselmarknaden i USA och om dess marknadsandel, utmaningar och perspektiv.
– Den osäkerhet som fortfarande omger den amerikanska biodieselskatten och genomförandet av förnybara bränslen, som hos oss kallas för Standard - 2, gjorde 2010 till ett tufft år för oss alla, sade Jobe.
Jobe ansåg trots allt att år 2011 har potential att bli ett rekordår för produktion av biodiesel i USA. Strax före julhelgen undertecknade president Obama en ny lag om betydande skattelättnader för biobränslen.
Jobe räknar därför med att även lagstiftningen tar ett ordentligt kliv framåt inom biodieselsektorn.
Joe Jobe sade sig vara medveten om att det är många inom branschen även i USA, som har begränsade kunskaper om denna relativt nya lagstiftning. Därför organiserar NNB i år ett stort antal kostnadsfria konferenser och workshops, där branschens främsta experter behandlar den nya lagen, RFS2, till minsta "mutter och skruv".
– Dessa evenemang är verkligen ett måste för de som på allvar vill delta i gestaltningen av biodieselindustrins framtid, betonade Joe Jobe.
Tysk E10 på väg
Inom loppet av första kvartalet i år kommer bensin med tio procents inblandning av etanol (E10) att börja säljas på bred front på bensinstationerna i Tyskland. På grund av etanolens lägre energiinnehåll uppskattas bränsleförbrukningen öka med omkring 2-3 procent jämfört med om bilen körs på vanlig 95-oktanig bensin.
Vid ett särskilt forum på ”Fuels of the Future” – kongressen diskuterades E10 och dess marknadspotential i Tyskland
– Ökningen av inblandad etanol från 5 till 10 procent är en viktig impuls för biobränslemarknaden. Dess potential stiger avsevärt genom genomförandet av E10. Följaktligen kommer den tyska produktionen av bioetanol att öka, men i och med införandet av E10 är bioetanolens kraft allt annat än uttömd, sade chefen för tyska jordbruksministeriets avdelning för biobaserad ekonomi, hållbart jordbruk och skogsbruk, Clemens Neumann.
Det nya bränslet innehåller 10 procent bioetanol i stället för 5 procent etanol som 95:an. Meningen är att det ska minska på utsläppen av drivhusgas. Kritik har dock riktats mot det E10 på grund av att en tredjedel av bilarna inte klarar av att använda E10-bränslet.
Enligt Neumann finns det redan långtgående planer på att höja inblandningen av etanol så som det beskrivs i tyska regeringens senaste energipolitiska program.
– När vi har utvecklat nya förfaranden för att kunna optimera energieffektiviteten och minska emissioner kan andelen bioetanol i bränslet höjas ytterligare. Därigenom kommer även dess råvarubas att växa avsevärt, konstaterade tyska regeringens biobränsleexpert, Clemens Neumann.
Opåverkad matproduktion
Günter Festel, försäljningschef för företaget Butalgo, förklarade hur vegetabiliskt avfall kan förvandlas till högvärdig bioetanol.
Enligt Festel har forskare på Frankfurts universitet förändrat jästceller så att de kan omvandla ett bredare spektrum av socker ur växtavfall som exempelvis vete, ris och halm till alkohol som sedan kan användas som biobränsle.
– Bioalkoholer, som produceras med hjälp av mikrobiell fermentering, är sådana andra generationens biobränslen som inte påverkar livsmedelsproduktionen i världen. Vegetabiliskt avfall finns i stora mängder och de innehåller en blandning av komplexa sockerarter inklusive så kallade hexoser och pentoser, som kan jäsas till alkohol, sade Festel.
Kolhydrater består, enligt Festel, av dessa enkla sockerarter eller av sammansatta, dvs. föreningar av två eller flera enkla sockermolekyler. Glykos eller druvsocker (C6H12O6) är en vanlig hexos.
– Eftersom dessa insatsvaror utgör den största delen av kostnaderna för förädlingen, behöver vi omgående en snabb och effektiv omvandling av allt socker. Just nu råder det brist på mikrober som effektivt konverterar både hexoses och pentoser till etanol, men vi räknar med att kunna lösa även detta problem snart, förklarade Gunter Festel.
Halm blir fordonsbränsle
Bioteknisk konvertering av biodrivmedel från halm presenterades av André Koltermann från Süd - Chemie AG, som är ett kemiföretag för katalysatorer och så kallade absorbenter. Företaget bygger för närvarande den hittills största anläggningen för bioteknisk produktion av andra generationens bioetanol, så kallad cellulosa - etanol.
Vid staden Straubings Biocampus i Bayern har Koltermanns team byggt upp en demonstrationsanläggning, som beräknas ge 1000 ton biobränsle per år från och med slutet av 2011.
Beskattningsfrågor
Under ”Fuels of the Future” – konferensens andra fora debatterades även växthusgasernas följder för biodieselproducenter i stort.
Tysken Jörg Bernard från företaget Südzucker AG berättade om framtida normer och tekniska premisser för bioetanol.
Han framhöll bland annat att förutom ökad konkurrens från import och ökade priser för biomassa, har beskattningen av biodiesel påverkat marknaden mest.
– B100 är inte längre lika konkurrenskraftig på marknaden och trenden visar att användningen går mot mer inblandning, sade Bernard.
Särskilt utsatt för konkurrensen är mindre anläggningar vars produktionskostnader är högre än större anläggningars.
– Dessutom köper oljebolagen hellre stora kvantiteter. Detta har resulterat i att mängd småskaliga anläggningar har tvingats stänga. Eftersom ren vegetabilisk olja inte beskattas lika mycket, finns en möjlighet att fler konsumenter börjar se detta som ett alternativ till biodiesel, sade Bernard.
Biodiesel i stor skala
I slutet av kongressen hade deltagarna möjlighet att besöka ett par större biodiesel - och biogasanläggningar i närheten av städerna Magdeburg och Leipzig.
Första resan gick till företaget Bio - Ölwerk, Magdeburg, som både tillverkar och distribuerar biodiesel och bioolja.
Bio – Ölwerk, som ligger vid floden Elbe, startade verksamheten för tio år sedan.
Under rundvandringen berättade företagets försäljningschef Steffen Grey att företaget, med logistiskt toppläge vid motorvägen mellan Berlin och Hannover, har idag cirka 80 anställda. Bio - Ölwerk levererar biodiesel även till Danmark och andra grannländer.
Enligt Grey kan företagets biodiesel användas som bränsle i dieselfordon eller som ett miljövänligt bränsle i kombinerade värme - och elkraftverk (CHP).
– Enligt lagen om tyska Biodrivmedelskvoter, är det obligatoriskt, att andelen biodrivmedel i vanlig diesel uppgår till minst 7 procent. Om biodiesel används som rent bränsle, som till exempel i B100, måste motortillverkarens utsläppsmängd kontrolleras noggrant, förklarade Grey.
Därutöver förser hans företag den tyska läkemedelsindustrin med rapsfrön, glycerin och vegetabiliska oljor, som till och med har försetts med kosher - stämpel av tyska rabbiner.
– Vidare bedriver vi en rad olika tillverkningsenheter, som är utrustade med branschens mest avancerade teknik- och maskiner. Vårt företag bedriver även service i form av logistik och supply chain management, berättade Steffen Grey.
Enligt honom framställs biodieseln främst med hjälp av raps. Sedan sex månader byggs ytterligare en anläggning som kan bearbeta 700 000 ton raps per år.
– Rapsfrökakan, som blir kvar efter pressmomentet, är en nyttig restprodukt som uppstår vid utvinning av olja. En ton raps innehåller 650 till 670 kg av rapsfrökakan. Den är rik på energi och protein och kan användas som ett värdefullt foder för nötkreatur, svin och fjäderfä. De höga halterna av fosfor ökar utfodring värde för ungdjur, kor mjölk och köttdjur och bidrar till att fertiliteten hos djur, konstaterade Grey.
Företagets högsta årliga produktionssiffra; 200 000 ton för biodiesel, uppnåddes för tre år sedan. Steffen Grey räknar dock med att denna siffra kommer att överträffas redan i år.
Biogaslyft med svensk hjälp
Från Magdeburg fortsatte ”bioenergiodyssén” till delstaten Sachsen – Anhalt och till Tysklands största biogasanläggning i Könnern, i närheten av Leipzig. Anläggningen ägs av marknadsledande Agri Capital.
Här produceras 6 miljoner kubikmeter biogas årligen. Denna gas överförs till naturgasnätet, och används för elproduktion och uppvärmning. Tyska Mitgas svarar för gasnätet, men råvaran till biogasen levereras av lantbrukare.
Agri Capital bedriver för närvarande cirka 64 biogasanläggning på 43 platser i Tyskland och Österrike.
– Vår installerade, totala, kapacitet för elproduktion uppgår idag till cirka 32 megawatt. Vi räknar dock med att kunna höja produktiviteten till 70 megawatt inom några år. För det behövs dock nya anläggningar. Elen levereras till 190 000 kunder i delstaterna Sachsen och Sachsen – Anhalt. När det gäller alstring av biometan ligger kapaciteten på cirka 14 megawatt per år. För det behöver vi cirka 9000 ton förnyelsebara råvaror och 5000 kubikmeter flytgödsel. Varje enskild jäskammare har en kapacitet på 2 500 kubikmeter. förklarade driftchefen, Harald Krüger, under rundgången i Könnern.
Sverige involverat
Det tänkvärda är att en stor del av denna biogasanläggning har byggts i Sverige. För drygt tre år sedan fick Malmberg Water en order på 50 miljoner kronor för att bygga ett avancerat reningsverk för biogas här i Könnern.
Tidigare hade företaget med sätet i Yngsjö utvecklat tekniken för att avskilja koldioxid från biogasen med resterande metanhalt mellan 97-98 procent.
– Det är en miljövänlig men effektiv teknik vi har. Man kan nästan jämföra den med champagneprocessen, vi avlägsnar koldioxiden under hårt tryck. Vi har nu tagit våra erfarenheter, paketerat om det och fått en produktserie som passar för naturgasserien. Sedan ska det bara anpassas för olika länder, berättade företagets exportansvarige, Erik Malmberg, för Kristianstadsbladet när kontraktet med Agri Capital signerades för tre år sedan.
Biogas är med andra ord stort i Tyskland, trots senaste ekonomiska krisen. Drygt 4000 anläggningar behöver ny utrustning och effektiv rening för att höja energimängden till samma nivå som naturgas. Utsikterna för utländska underleverantörer av biogasutrustning är därmed mer än utmärkta på den tyska marknaden.