2010 blev förändringens år för LFV

Foto: LFV
Foto: LFV

2010 blev ett förändringens år för LFV. Delningen av affärsverket 1 april var bara två veckor bort när vulkanaskan från Island ledde till stora förluster för hela flygbranschen. LFV:s resultat efter finansiella poster stannade ändå vid minus 12 miljoner kronor. 2011 ser enligt LFV ut att bli bättre.

– För LFV spädde askkrisen på det stora underskottet i en route-verksamheten i spåren av finanskrisen 2008-2009, säger LFVs generaldirektör Thomas Allard.


2011 ser betydligt bättre ut. Redan månaden efter askkrisen i april 2010 började antalet rörelser i det svenska luftrummet att vända uppåt igen och trenden höll sedan i sig under återstoden av året med tillväxt varje månad. Antalet rörelser i svenskt luftrum uppgick under fjolåret till knappt 655 000, vilket innebar en ökning med 1,7 procent.


– Askkrisen visade på det moderna samhällets beroende av flyget. I takt med den ekonomiska återhämtningen ökar flygresandet och LFV strävar efter att göra sin del för att flyget ska kunna fortsätta utvecklas positivt, säger Thomas Allard.

Under 2010 avreglerades lokal flygtrafiktjänst i Sverige och i övriga Europa öppnar konkurrensutsättning nya möjligheter för LFV, som under året har för avsikt att delta i en upphandling av torntjänster i Spanien.


– Att bredda marknaden kan ge stordriftsfördelar, skapa stimulans till utveckling och ge våra flygledare möjlighet att komma ut i världen utan att behöva byta arbetsgivare, säger Thomas Allard.

Under året togs flera viktiga steg mot förverkligandet av ett dansk-svenskt luftrum med gemensam flygtrafiktjänst. Bolaget NUAC, som ägs av LFV och danska flygtrafiktjänsten Naviair, ska från juli 2012 driva de tre kontrollcentralerna Stockholm, Malmö och Köpenhamn.

På miljösidan togs ett stort steg i maj då raka flygvägar infördes i hela det svenska luftrummet på flyghöjder över 8 500 meter. Enligt LFV:s beräkningar minskar förändringen utsläppen av koldioxid i det svenska luftrummet med cirka 30 ton per dygn.