Stockholm Arlanda Airport vann utmärkelsen ”Årets Miljöinitiativ” vid Grand Travel Award 2011 för sitt arbete med att minska koldioxidutsläppen från taxiresandet från flygplatsen. Genom att premiera bilar som kör på miljöbränsle har Arlanda minskat utsläppen med tusentals ton koldioxid sedan införandet i mars förra året.
– Idag står marktransporterna till och från flygplatsen för den största delen av flygplatsens totala koldioxidutsläpp. För att minska dessa utsläpp infördes ett framkallningssystem för taxibilar som premierar de bilar med minst utsläpp. Ju mindre koldioxidutsläpp bilen står för desto kortare tid behöver chauffören vänta. Systemet har redan haft en stor minskande effekt på utsläppen och därför är det naturligtvis väldigt kul att vi får ytterligare ett kvitto på att vårt system fungerar, säger Jan Lindqvist, informationschef på Stockholm Arlanda Airport, Swedavia.
Taxiframkallningssystemet på Arlanda är ett system som med automatik ger de bilar med minst miljöpåverkan kortast väntetid. Bilarnas utsläpp beräknas enligt bilens registreringsbevis, men då nettoutsläppen är lägre med miljöbränsle räknas 65 procent av utsläppen bort vid etanoldrift och 85 procent vid biogasdrift i enlighet med Naturvårdsverkets utsläppsmodell.
För att säkerställa att de miljöbränsledrivna fordonen verkligen tankar miljöbränsle finns ett revisionssystem där det kontrolleras att bilarna tankas till minst 80 procent på uppgivet bränsle.
– Genom kontrollsystemet vet vi att bilarna verkligen använder det bränsle som uppgetts och kan därför beräkna utsläppsminskningen och ge de bästa miljöbilarna kortare väntetid. Detta har snabbat på processen att byta ut gammaldags bensindrivna taxibilar till mer moderna bilar som använder miljöbränslen, säger Jan Lindqvist.
Kriterierna för Årets Miljöinitiativ var att ett konkret miljöprojekt ska ha sjösatts eller tagit ordentlig fart och visat resultat under 2010. Miljöarbetet ska ha antingen ha lett till att göra det egna företaget/ organisationens verksamhet mer miljövänlig eller ska ha hjälpt företagets kunder att resa/agera mer miljövänligt i frågor som rör dess resande.