Studenter från KTH var tveksamma till hur elmotorn skulle kunna mäta sig mot förbränningsmotorn i en formelbil, men reste förra året trots det ner till Tyskland för att spana in elbilarna som deltog i studentbilstävlingen Formula Student. KTH-studenterna blev imponerande, och åkte hem för att bygga en alldeles egen eldriven racebil. I år är det KTH Racings R8E som ska tävla i biltävlingens klass för elbilar.
– Som första nordiska team i elklassen ska vi försvara Sveriges färger i Tyskland i augusti när vi åker ner med vår elbil R8E, säger Joakim Tänndal, som för tredje året i rad ingår i KTH Racing-teamet.
Han berättar att han och studentkollegorna blev imponerade av de tyska tungt sponsrade elbilsteamen på Formula Student förra året. Dessutom var det vinnande tyska elbilsteamet från University of Stuttgart respektingivande. Deras elbil slog samtliga bensin- och etanolbilar både i tävlingens accelerationmoment och på de snabba banmomenten.
– Ett annat tyskt team hade både elmotorer drivande på bakhjulen och egenframtagna motorer i naven fram. Möjligheterna med elmotorer är verkligen otroligt stora, säger Joakim Tänndal.
Tänndal säger att KTH Racing idag inte riktigt kommer upp i de tyska lagens stora budgetar, men att teamet har en plan för hur KTH och Sverige ändå ska kunna bjuda på motstånd.
– Nytt för i år är att KTH Racings team är dubbelt så stort som förra året, cirka 20 personer istället för 10 som var fallet 2010. Dessutom har vi numera mycket stor erfarenhet av Formula Student, många har varit med i två-tre år.
R8E dessutom kommer att innehålla en rad intressanta lösningar, bland annat en digitalt styrd drivning på bakhjulen.
– Differentialen, som tidigare varit mekanisk kan nu genom separata motorer för varje bakhjul styras digitalt, vilket innebär att hjulen kan driva maximalt oberoende av varandra och oavsett hur mycket bilen svänger. Det ger effektivare drivning genom kurvorna, säger Joakim Tänndal.
Eftersom banorna i de dynamiska momenten i stort sett bara består av snabba kurvor är kurvtagningen kritisk avgörande. Därför behövs så stor effektivitet som möjligt, hela tiden.
– Batterierna och motorerna som vi fått i år är också riktigt bra, säger Joakim Tänndal.
I slutet av januari är det dags för en digital avtäckning av R8E. Senare i vår kommer den riktiga bilen att presenteras.