SAS ingår avtal med Cityjet

Rickard Gustafson, SAS vd och koncernchef. Foto: SAS
Rickard Gustafson, SAS vd och koncernchef. Foto: SAS

SAS inleder ett samarbete med Cityjet avseende regional jettrafik. I förbindelse med samarbetet förvärvar Cityjet också 100 procent av aktierna i SAS dotterbolag Blue1.

SAS strategi är att erbjuda frekventa resenärer ett brett nätverk med täta avgångar till, från och inom Skandinavien. För att storleksanpassa produktionen till trafikströmmarna nyttjar SAS inhyrd kapacitet, så kallad wet lease, med mindre regionala jet- och turboproppflygplan.

I linje med strategin har SAS ingått ett avtal med Cityjet om wet lease av åtta nya Bombardier CRJ900. SAS opererar redan via dotterbolaget Cimber tolv regionala jetflygplan av samma flygplanstyp.

- Vi ser fram emot samarbetet med Cityjet som innebär att vi kan utveckla det regionala linjenätet ytterligare. Med åtta fabriksnya CRJ900 från Cityjet får vi tillgång till en effektiv och flexibel produktion av regionalflygningar som kompletterar SAS produktion på de större trafikflödena, säger Rickard Gustafson, SAS vd och koncernchef.

De nya flygplanen, som har 90 säten och är målade i SAS färger, sätts in från och med mars 2016 på linjer och tider där det finns behov av att flyga med mindre flygplan. Wet lease-avtalet sträcker sig över tre år och omfattar åtta CRJ900 med option på ytterligare sex flygplan.

Som ett led i samarbetet förvärvar Cityjet 100 procent av aktierna i SAS dotterbolag Blue1. Försäljningen av Blue1 kommer enbart medföra marginella effekter på SAS-koncernens resultat före skatt, likvida medel och nettoskuld. Däremot kan koncernens resultat efter skatt komma att påverkas negativt med cirka 90 miljoner kronor under fjärde kvartalet 2014/2015, på grund av nedskrivningar av koncernmässigt aktiverade underskottsavdrag.