Skogsindustrin kan ge grönare biltrafik

Foto: LTU

Var i landet kan produktion av gröna drivmedel kopplad till skogsindustrin bli lönsam? Den frågan ska forskaren Elisabeth Wetterlund, vid Luleå tekniska universitet reda ut. Hon menar att svensk fordonstrafik kan vara fossiloberoende år 2030, om 8-15 skogsindustriföretag integrerar biodrivmedelsproduktion i sina befintliga anläggningar. 

– Skogsindustrin är en viktig aktör för att nå målet, en fossilfri fordonsflotta, säger Elisabeth Wetterlund, forskare inom Avdelningen för energivetenskap vid Luleå tekniska universitet.

I systemanalysmodellen BeWhere, som utvecklats för svenska behov av Elisabeth Wetterlund stoppas data in om var i landet utbud och efterfrågan på biomassa finns, ekonomiska data, energiåtgång för produktion av biodrivmedel i en viss anläggning, transportkostnader med mera.

– Med hjälp av modellen kan vi till exempel se att skogsindustriföretag som sulfatmassafabriker och sågverk lämpar sig bäst för att integrera anläggningar som gör att företagen kan nyttja restprodukter för att tillverka biodrivmedel, säger Elisabeth Wetterlund.

Förgasning av svartlut, en restprodukt från pappersbruk som Smurfit Kappa i Piteå, som bland annat omvandlas till BioDME i Luleå tekniska universitets forskningsanläggning LTU Green Fuel, är ett exempel på biobränsleproduktion som kan vara lönsam.

Resultaten av forskningen och teknikutvecklingen vid LTU Green Fuel finns med i de modeller som Elisabeth Wetterlund och hennes forskarkolleger använder för att lokalisera skogsindustriföretag och anläggningar som på lång sikt kan producera andra generationens biodrivmedel.

En slutsats som forskarna drar är att pappersmassaföretag skulle kunna få ut både pappersmassa och biodrivmedel ur sina anläggningar om de installerade den svartlutsförgasare som används i LTU Green Fuel.

- Att integrera drivmedelsproduktion i befintliga skogsindustriföretag leder även till fördelar energimässigt då ungefär hälften av det man får ut vid tillverkningen blir biodrivmedel och hälften värme som kan återanvändas för att driva produktionen, säger Elisabeth Wetterlund. Storskalig tillverkning av biodrivmedel av skogsråvara är fullt möjlig idag. Men då krävs bland annat långsiktiga styrmedel, till exempel skattelättnader, som gör att företagen vågar investera.