”Kommuner föregångare inom hållbara transporter”

Foto: Gröna Bilister
Foto: Gröna Bilister

Kommunerna är ofta föregångare i arbetet för hållbara transporter. Vad som händer lokalt i dag händer nationellt i morgon. Gröna Bilister presenterar i Almedalen en ny rapport som analyserar arbetet i landets kommuner för en fossilfri vägtrafik. Kommer Sveriges fordon att vara fossiloberoende år 2030? Trenderna från landets kommuner ger en vink om svaret.

Gröna Bilister har i mer än tio år granskat Sveriges kommuners arbete för en hållbar bilism. Nu vidgar man perspektivet och synar det kommunala transportsystemet som helhet. Siktet är inställt på målet om en fossiloberoende vägtrafik år 2030. Nyligen publicerade 2030-sekretariatet kommunala indikatorer som följer upp arbetet mot detta mål. De är framtagna i samarbete med Gröna Bilister och Klimatkommunerna. I sin nya rapport använder Gröna Bilister dessa indikatorer för att göra en trendspaning bland kommunerna.

– Det mest slående intrycket är hur stor skillnad det är mellan kommunerna. I Ronneby kan till exempel 13 procent av de nysålda bilarna köras förnybart, i närbelägna Bromölla inga alls, säger Per Östborn, kommunansvarig för Gröna Bilister.

Kommunens egen verksamhet bör vara en förebild för alla kommuninvånare, menar Per Östborn. Även här är skillnaderna stora. Andelen förnybara drivmedel som används i kommunens egna fordon är 65 procent i Katrineholm, men endast 5 procent i Täby. Tyvärr är det mycket vanligare att kommunen erbjuder förmånsbilar än förmånscyklar.

– Just att lyfta fram alternativen till bilen är en nyckel för att få till stånd ett hållbart transportsystem. I Staffanstorp är invånarna mycket nöjda med sina gång- och cykelvägar och ger dem betyget 7,9 av 10. I Vansbro är de mycket missnöjda och ger dem betyget 3,5. När det gäller kollektivtrafiken blir betyget 7,5 av 10 i Karlstad, men bara 3,0 i Sollefteå, säger Per Östborn.

– Om vi går upp till länsnivå är skillnaderna i kollektivtrafiken nästan hårresande. I vissa länstrafikbolag ökar resandet snabbt, i andra minskar det. Vissa bolag använder nästan bara förnybara drivmedel, andra nästan inga alls.

De stora skillnaderna mellan kommunerna kan, enligt Gröna Bilister, inte helt förklaras av att de har olika förutsättningar. Indikatorerna kan skilja sig mycket åt mellan likartade kommuner. Detta ger hopp om att alla kommuner kan bli nästan lika bra som de bästa.