Efter den kraftiga jordbävning som drabbat Nepal i helgen meddelar Telia Sonera i ett pressmeddelande att de arbetar dygnet runt för att hjälpa sina anställda och partner i deras majoritetsägda bolag i Nepal, Ncell. Bolaget meddelar även att det inte finns några rapporter om skador bland någon av Ncells 515 anställda.
Tidigt på måndag morgon skickade Telia Sonera ett flygplan med tält, vattenreningsutrustning och mediciner till Nepal för att stabilisera och förbättra arbetsförhållandena för Ncells anställda och säkra fortsatt verksamhet, heter det.
"Ncells högsta prioritet är och har varit att komma i kontakt med sina anställda och ge dem bästa möjliga hjälp i denna svåra situation. I dag, måndag, har Ncell fått kontakt med samtliga anställda. Ncell fortsätter arbetet med att hålla igång mobilnätet för att underlätta de pågående hjälpinsatserna", skriver bolaget vidare.
Större delen av Ncells mobilnät i Nepal fungerar, men det är hårt belastat och flera hundra basstationer har problem med elförsörjning. Detta leder till trängsel i mobilnätet och Ncell uppmanar därför alla att kommunicera via sms för att på så sätt minska trycket.
Ncells krisledningsgrupp har etablerat kontakt med bolagets leverantörer av utrustning och serviceteam försöker återstarta så många basstationer som möjligt. För närvarande är det inte möjligt att överblicka skadorna och kostnaderna som orsakats av jordbävningen.
(Six News)