Etanol för tunga fordon slipper höjd skatt

Sofie Indevall, affärsområdeschef för biodrivmedel på Sekab. Foto: Sekab
Sofie Indevall, affärsområdeschef för biodrivmedel på Sekab. Foto: Sekab

Vid årsskiftet höjs skatten för flera förnybara drivmedel för att Sverige inte ska bryta mot EU:s regelverk, enligt en ny promemoria från regeringen. Etanoldrivmedlet ED95 för lastbilar och bussar ska dock inte beröras av skattehöjningen.

 – Marginalerna är små i åkeribranschen så för transportföretag som har valt etanoldrivna fordon är det viktigt att det inte blir någon skattehöjning på ED95. Men alla förnybara drivmedel som uppfyller hållbarhetskraven borde vara skattebefriade för att snabba på omställningen till en fossilfri fordonstrafik, säger Sofie Indevall, affärsområdeschef för biodrivmedel på Sekab. 

EU:s statsstödsregler tillåter i dag inte att biodrivmedel får skattelättnader som gör att de blir billigare än de fossila drivmedel som de konkurrerar med. Detta leder nu till skattehöjningar för biodrivmedel som räknas som överkompenserade, enligt en promemoria från regeringen inför budgetpropositionen för 2016.

SEKAB:s biodrivmedel ED95 för lastbilar och bussar är inte överkompenserat, enligt Energimyndigheten. Av regeringens promemoria framgår i dag inte vad som kommer att gälla för ED95, men enligt Finansdepartementet är avsikten att enbart överkompenserade biodrivmedel ska beröras av skattehöjningen.

– Eftersom ED95 inte är överkompenserat utgår vi från att regeringen kommer att förtydliga i budgetpropositionen att den aviserade skattehöjningen inte gäller för ED95, säger Sofie Indevall.

SEKAB är ett av Europas ledande etanolföretag och har arbetat i mer än 25 år med biodrivmedlet ED95 för bussar och lastbilar. Drivmedlet består till 95 procent av etanol och används i anpassade dieselmotorer. Genom att köra på ED95 i stället för diesel är det möjligt att minska utsläppen av koldioxid från buss- och lastbilstrafik med upp till 87 procent.