Skrotningsblanketten fungerar som ett ägarbevis och hjälper skrothandlarna att undvika att köpa stulen koppar. Stölderna minskade 2014, men för att minskningen ska fortsätta har skrothandlarna tagit initiativ till den här blanketten.
Kopparstölder är ett stort problem. Avklippta och stulna kopparkablar orsakar stora avbrott i järnvägstrafiken med förseningar och inställda tåg som följd. Kabelstölderna medför också en stor risk för allvarliga elolyckor.
När Trafikverket handlar upp entreprenader som inkluderar demontering och skrotning kan entreprenören ta ut blanketten och få den påskriven. Den påskrivna skrotningsblanketten är som ett ägarbevis som visar skrothandlaren att materialet inte är stulet.
I det förebyggande arbetet mot kopparstölder samarbetar bland annat Trafikverket, polisen och skrothandlare för att minska risken för hantering av stulet material.
– Det var i det nätverket som skrothandlarna föreslog att vi skulle ta fram en lösning som kunde fungera som ett slags ägarbevis. Inköpsavdelningen har sedan hjälpt oss att ta fram en blankett som nu finns tillgänglig på vår externa webb, berättar Sten Vickberg på verksamhetsområde Underhåll.
Ett annat resultat från arbetet i nätverket är att EON har tagit på sig att utforma en skylt som visar att material är märkt, som alla sedan kan använda efter egna behov. Nuvarande skyltar ser lite olika ut. Det kan vara både bild och text (på engelska och svenska) medan andra enbart har text på svenska.
– Vi kan se en stor skillnad i hur kopparstölder uppfattas och hur det förebyggande arbetet mot kopparstölder fungerar sedan vi började samarbeta med polisen, skrothandlare, kraftleverantörer med flera. Det är klyschigt men så sant, tillsammans är vi starkare och i arbetet mot kopparstölder når vi längre. Och statistiken visar att det var färre stölder 2014 än både 2013 och 2012.
– Förhoppningsvis hjälper blanketten och skyltningen till att ytterligare minska stölderna. De som stjäl koppar riskerar inte bara sina egna liv utan utsätter även andra för livsfara. Det blir en farlig arbetsplats för dem som ska reparera järnvägen efter stölderna, avslutar Sten Vickberg.