Samtrafiken förnyar partneravtal

Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

Kollektivtrafikbranschens samverkans- och tjänsteutvecklingsföretag Samtrafiken har förnyat partneravtal. Det nya avtalet innebär att SJ, Västtrafik, Ybuss och ytterligare 47 företag har uppdaterat formerna för det gemensamma arbetet inom Samtrafiken.

Avtalet tecknas mellan Samtrafiken och de 50 offentliga och privata trafikföretag som via Samtrafiken samarbetar kring trafikplanering, information, biljettsamverkan och trafikstörningar. Avtalet reglerar vilka tjänster Samtrafiken ska erbjuda, men innehåller även en del överenskommelser mellan trafikföretagen.

- Kollektivtrafikbranschen vill med det förnyade avtalet skapa en samarbetsarena med bra förutsättning för att driva utvecklingen i branschen effektivt, säger Gerhard Wennerström, vd på Samtrafiken i ett pressmeddelande.

Uppdateringar i avtalet är bland annat:

  • Samtrafiken ska säkerställa att det finns en neutral försäljningskanal av resor inom biljettsamverkan. Det görs genom att lansera en köpfunktion i den digitala reseplaneraren Resrobot.
  • När “Kom-fram-garantin” aktiveras för en Resplus-resa ändras ersättningsmodellen trafikföretagen emellan. För resenärerna innebär det dock ingen skillnad jämfört med hur det fungerar idag.
  • För bättre kunskapsutbyte och samarbete inrättas referenskommittér för respektive samarbetsområde med experter från olika trafikföretag.

Det förnyade samarbetsavtalet gäller från och med 1 januari 2015 och ersätter det tidigare avtalet som gällt sedan 2012.