Inom en inte alltför avlägsen framtid – det talas om 10 år – kan små självkörande bilar glida runt försiktigt och laglydigt i trafiken. Google har redan utvecklat en helt förarlös bil och Volvo Personvagnar siktar på att testa självkörande bilar i trafiken i Göteborg 2017. Hur kommer synen på föraren förändras när den blir en medpassagerare? Och hur kommer självkörande bilar påverka infrastrukturen, stads- och trafikplaneringen? Det var några frågor som diskuterades under SKL:s Trafik- och gatudagar.
Självkörande eller autonoma bilar är det få som sett i verkligheten, men ganska många som har hört talas om. Inte konstigt då att självkörande bilar framstår som en utopisk framtidsvision för de flesta. Än så länge.
Helt självkörande bilar om 20 år
Enligt Anders Eugensson, säkerhetsstrateg på Volvo Personvagnar, kommer det inte dröja särskilt länge innan vi får se delvis självkörande bilar som tar över kontrollen från föraren i vissa situationer. Bland åhörarna på SKL:s Trafik- och gatudagarna var det dock få händer som räcktes upp när Anders ställde frågan hur många som tror att självkörande bilar har börjat rulla i trafiken redan om 5-6 år.
– Jag är säker på att om jag kommer tillbaka hit om två år och ställer samma fråga då, så kommer det att vara betydligt fler.
Helt självkörande bilar kommer att rulla ut i trafiken först om 20 år, förutspår Anders Eugensson.
Som att kliva in i en hiss
Självkörande är inte samma sak som förarlösa fordon, där föraren helt släppt kontrollen över fordonet. Man skiljer också på olika nivåer av självkörande fordon, där nivå 3 (delvis självkörande bilar) är den som kommer att testas i Göteborg med 100 fordon i en ringled runt staden. Nivå 4 är helt självkörande bilar:
– Det blir som att kliva in i en hiss, trycka på en knapp och så kör bilen dit.
Som flertalet fordonstillverkare är Volvo Personvagnar skeptiska till Googles förarlösa bilar:
– Vi tror inte på vad de håller på med, sade Anders Eugensson och betonade att de inte heller ser Google som ett hot, utan att utveckla det närmare.
Stor påverkan
Självkörande bilar kommer i hög grad påverka infrastruktur och trafikplanering.
– Det leder till nya sätt att bygga infrastruktur och många investeringar som man idag ser som nödvändiga kommer man att slippa göra. Det kommer att sparas oerhört mycket på infrastruktur! Den här tekniken kostar en spottstyver jämfört med infrastrukturinvesteringar, framhöll Anders Eugensson.
Utsuddade gränser
De självkörande bilarna bäddar också för tätare trafik och högre utnyttjande av fordonen. Troligen kommer fler att dela bil genom bilpooler och andra arrangemang, än att äga sin bil då den självkörande tekniken underlättar för det. Vilket i sin tur leder till utsuddade gränser mellan privat och kollektivt resande.
Det är flera faktorer som pekar mot att bilen i framtiden kommer att ta upp allt mindre plats i gaturummet. Ett attraktivare gaturum med mer plats för fotgängare och cyklister kan bli verklighet. Man kan fråga sig om inte fordonstillverkarna genom att satsa på den självkörande tekniken binder ris åt egen rygg då de sannolikt kommer att sälja färre bilar - färre men mycket bättre utnyttjade.
Nollvisionen
Samtidigt kan självkörande bilar leda till att bilåkandet totalt sett ökar för kategorier av människor som tidigare inte fått köra bil, till exempel barn och ungdomar utan körkort eller personer med synbortfall eller epilepsi. Enligt Transportstyrelsen finns det inget hinder att köra bil full eller sovande heller, förutsatt att bilen är helt självkörande.
Självkörande fordon som känner av sin omgivning och nödbromsar automatiskt om så krävs förväntas leda till en dramatiskt säkrare trafiksituation. Med självkörande fordon skulle Trafikverken redan vara i mål med Nollvisionen, som har som ambition att inga människor ska dödas eller skadas för livet i trafiken. Anders Lie, Trafikverket, som talade på konferensen ville dock vända på hela det resonemanget:
– Infrastrukturen blir ett verktyg för effektivt utnyttjande av autonoma fordon. I stället för att fråga sig om autonoma system leder till Nollvision menar jag att Nollvisionen är en förutsättning för autonoma fordon.