Helsingfors-metrons automatisering dröjer

 Automatiskt Metrotåg, planerat för Helsingfors tunnelbana. Foto: HST, Helsingfors kommunala trafikbolag
Automatiskt Metrotåg, planerat för Helsingfors tunnelbana. Foto: HST, Helsingfors kommunala trafikbolag

Turerna kring Helsingfors automatmetro blir allt mer gåtfulla. Helsingforstrafiken, HST:s direktion skulle sedan läge ha tagit slutlig ställning till hur man ska göra med metrotågens automatisering, men myndigheten har svårt att bestämma sig.

Siemens, som ska leverera utrustningen och sköta installeringen, har visserligen lämnat sina uppgifter och kalkyler, men HST:s, direktion litar inte på företagets siffror till hundra procent, meddelar Finlands Radio.

För att få klarhet i det hela önskar direktionen ännu mera information, och man hoppas att HST:s tjänstemän ska kunna leverera rätt siffror att ha som underlag då beslutet ska fattas.

Projektet har pågått i flera år, kostat åtskilliga miljoner euro och kantats av åtskilliga problem och förseningar, och om man fattar fel beslut nu så blir katastrofen bara värre. Alternativen är att blåsa av hela projektet, fullfölja det, eller att välja en mellanvariant med en delvis automatisering.

 Då HST:s direktion diskuterade automatiseringen för en vecka sedan fanns det ett favoritalternativ, som inte existerar längre. Det är dock uppenbart att Västmetron prioriteras före automatiseringen. Automatiseringen äventyrar uppenbarligen Västmetrotrafiken.

- Det är mycket viktigt att vi får igång Västmetron inom utsatt tid. Ingen vill ha en metrolinje där det inte går några tåg. Vi måste vi välja det minst dåliga, säger HST:s direktionsordförande Otso Kivekäs till Finlands Radio.

Källa: Finlands Radio