Kostnaden för Berlins mycket försenade flygplats FBB, med framtida beteckningen BER, har skjutit i höjden. En konfidentiell rapport från företaget visar att det enorma projektet, som började som den tyska huvudstadens främsta prestigeobjekt, förvandlades snabbt till en fars.
Chefen för flygplatsprojektet och tidigare styrelseordföranden för Deutsche Bahn och Air Berlin, Hartmut Mehdorn, tror att slutnotan för projektet slutar på 5,4 miljarder euro, 52 miljarder kronor. Det är mer än dubbelt så mycket som budgeterades vid byggstarten.
De mest pessimistiska bedömarna räknar däremot med att de totala kostnaderna kommer att stiga under resterande byggtid till mellan 6 och 7 miljarder euro.
- Det verkar som om flygplatsbygget behöver ytterligare ett kapitaltillskott på minst 1 miljard euro, säger flygplatschefen Mehdorn.
Under de senaste två åren har flera planerare och ingenjörer avskedats på grund av att de inte har klarat av att bland annat installera ett korrekt fungerande ventilationssystem på den nya flygplatsen.
En av dessa experter blev avskedade eftersom han ansåg att en halv miljon euro skulle ledas in på hans personliga konto, förutom den avtalade ersättningen för arbetet. Det är dock betydligt fler som vill sko sig på detta samhällsviktiga infrastrukturprojekt.
Enligt tidningsuppgifter har dessutom ett byggföretag i Berlin sänt studentarbetskraft till flygplatsen för att utföra enklare hjälparbeten. Företaget har dock debiterat flygplatsen omräknat cirka 100 000 kronor per student och månad. Skattebetalarnas intresseorganisationer talat om ”skamlös stöld”.
Tysklands nästa största flygbolag Air Berlin kräver dessutom ett skadestånd på närmare 450 miljoner kronor på grund av att BER inte öppnade som beräknat sommaren 2012. Liknande krav har ställt av flera affärsidkare som satsat miljoner inför en tidigare verksamhetsstart.
Byggkostnaderna för detta ännu ofullbordade internationella luftfartnav har klättrat stadigt sedan byggstarten 2006. Det är oklart vem som ska tillhandahålla dessa pengar, men allt tyder på att de blir till sist skattebetalarna som får stå för fiolerna.
Under senare tid har inga tillförlitliga uppgifter lämnats om när den nya flygplatsen kommer att öppnas. Enligt senaste uppgifter skulle detta ha skett i år, men det kan också dröja ytterligare ett par år.
De ansvariga är fortfarande övertygade om att flygplatsen äntligen ska kunna öppna i slutet av 2014 eller början av 2015. De verkar dock vara ensamma om denna tro.