Stockholms Spårvägar fortsätter köra Spårväg City

Spårväg City. Foto: Christer Wiik

På trafiknämndens sammanträde den 29 april fattades beslutet att tilldela AB Stockholms Spårvägar trafikavtalet för Lidingöbanan och Spårväg City. 

Syftet med upphandlingen av ny trafikentreprenör har varit att skapa förutsättningar för kollektiv spårvägstrafik på Lidingöbanan och Spårväg City under utbyggnad av sträckan Djurgårdsbron till Ropsten som en del i ett sammanhållet trafiksystem. Kontraktet ställer stora krav på trafikentreprenörens flexibilitet och anpassningsförmåga. AB Stockholms Spårvägar har lämnat det mest fördelaktiga anbudet. Det innefattar lägst pris utifrån ställda kvalitetskrav och även visat sig kunna svara upp mot kommande utmaningar med att bedriva spårtrafiken samtidigt som banan byggs ut, ny depå byggs och nya fordon driftsätts.  Avtalet börjar gälla i december 2014 och sträcker sig till och med 2022, med möjlighet till förlängning i fyra år. Värdet av avtalet är cirka 150 miljoner kronor om året. I trafikavtalet ingår att bedriva trafik på nuvarande sträckning Spårväg City, de planerade sträckorna Djurgårdsbron till Ropsten och Sergels torg till T-centralen samt Lidingöbanan. Trafiken med museala vagnar på Djurgårdslinjen ingår ej i avtalet. Spårvägen får en viktig roll i att förse den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden med kapacitetstark och effektiv kollektivtrafik. När allt är klart kan den som reser kollektivt åka med spårvagn från Stockholm City till Gåshaga brygga med en och samma trafikentreprenör utan att behöva byta tåg i Ropsten. Den utbyggda spårvägen beräknas 2030 ha cirka 63 000 resenärer per dygn.