VTI släpper forskningsrapport om rattonykterhet

Foto: Trafikverket/Karin Paulsson
Foto: Trafikverket/Karin Paulsson

En fokusgruppsstudie har genomförts av forskare på VTI för att öka kunskapen om förares uppfattning om framtida fordonsintegrerade system som ska minska onykter körning.

System för nykterhetskontroll som integreras i bilen kommer att vara till nytta för många, men framförallt för de förare som utan uppsåt kör bil under påverkan av alkohol, till exempel ”dagen efter”. Detta konstateras i VTI rapport 810.


Studien gjordes med åtta fokusgrupper som representerade unga förare 18–19 år, män 30–60 år, kvinnor 30–60 år, yrkesförare, äldre förare 70–90 år och förare som tidigare varit alkoholberoende. Vidare ingick en grupp med kontrollerande instanser (polis, åklagare, försäkringsbolag och Transportstyrelsen) samt en grupp som möter förare som kunder (återförsäljare och hyrbilsföretag). 

Resultaten från studien visar en klar uppfattning om att ett integrerat system i bilen för nykterhetskontroll kommer att vara till nytta. I diskussionerna framkom en uppfattning om att personer med alkoholproblem eller kriminalitet med stor sannolikhet kommer att lyckas köra ändå genom exempelvis manipulation av systemet. Däremot kommer det vara till stor hjälp för de som tror att de är nyktra dagen efter alkoholkonsumtion.

När det gäller utformning framkom att systemet bör vara ”osynligt” för föraren och normalt aldrig märkas av. Återkoppling till föraren var önskvärd om systemet är ur funktion. Gruppdeltagarna ville att föraren ska få reda på nivån om denne har alkohol i utandningsluften på nivåer under 0,2 promille. Återkopplingen kan exempelvis ges som ett ljud eller som en visuell återkoppling. Om föraren bedöms ha intagit mer alkohol än lagstadgad gräns, var uppfattningen bland deltagarna att bilen inte ska gå att starta, och att föraren inte ska få återkoppling på nivån. 

Tillförlitlighet och tilltro till att systemet mäter rätt uppfattades som viktigt. För deltagarna var det viktigt att systemet inte går att manipulera så att någon annans än förarens utandningsluft kontrolleras.