Finska Vasa gör satsning på biogasbussar

Foto: Matt Bourillion
Foto: Matt Bourillion

Stadsstyrelsen i finska Vasa stad har beslutat att kommunens lokalbussar ska vara biogasbussar. Det hela är ett samarbete med biogasproducenten Stormossen. 

– Vi på Stormossen är väldigt glada över beskedet. Vi vill att den biogas vi producerar ska kunna användas till fordon, men har inte velat satsa på uppgradering innan vi varit säkra på att biogasen faktiskt kommer att bli såld. Men nu kan vi påbörja byggnaden av uppgraderingsanläggningen så att gasen får fordonskvalitet, säger Leif Åkers, vd på Stormossens avfallscentral och biogasanläggning i Kvevlax. 

Stormossens anläggning producerar idag cirka 16 gigawattimmar biogas per år, vilket motsvarar cirka 1,6 miljoner liter diesel. En tredjedel av den biogasen kommer att kunna förse alla Vasas lokalbussar med drivmedel, resterande två tredjedelar kommer att kunna säljas till andra intressenter. Biogasen produceras genom rötning av avloppsslam och matavfall från sex närliggande kommuner i Österbotten. 

Projektet Biogas Botnia, som drivs av BioFuel Region och Stormossen, arbetar just nu fram en färdplan för biogasens utveckling i regionen som innefattar Österbotten, Västerbotten och Västernorrland. Projektledare Julia Pettersson tycker att Vasa stad har fattat ett beslut i helt rätt riktning. 

– Det är ett viktigt beslut för biogasens fortsatta utveckling i regionen. Det behövs föregångare som vågar visa vägen framåt och där imponerar Vasa stad. Med den färdplan vi håller på att ta fram i projektet hoppas vi att produktionen i vår region kommer att öka och att fler kommuner tar beslut om biogasfordon, säger Julia Pettersson. 

Vasa stad genomförde år 2013 en konkurrensutsättning för den lokala busstrafiken, där man gick in för ett förlängt avtal med ett år. I det avtalet fattades beslut om upphandlingar vad gäller biogas till fordonsgas. Enligt bedömningen i konkurrensutsättningen skulle trafikeringskostnaderna sjunka med 42 procent jämfört med alternativet att trafikera med dieselmateriel. Upphandlingskostnaden för tolv gasbussar var under år 2013 cirka 3,6 miljoner euro.