Det finska trafikverket har beslutat att upphandla den nya isbrytaren från varvet Arctech Helsinki Shipyard Oy. Avsikten är att avtalet undertecknas i februari och att man börjar bygga isbrytaren genast efter att avtalet undertecknats.
Den nya konventionella isbrytaren som upphandlas representerar senaste nytt inom högteknologin och den har planerats särskilt för krävande isbrytning i Östersjön. Isbrytaren använder både diesel och LNG som bränsle, vilket minskar både dess utsläpp och bränslekostnader.
Dessutom har den nya konventionella isbrytaren oljebekämpnings- och nödbogseringskapacitet också för krävande förhållanden på öppet hav, vilket betyder att fartyget är i användning året runt.
Den nya konventionella isbrytaren upphandlas för att ersätta den isbrytningskapacitet som avtar under de närmaste åren. Projektet har beviljats 24 miljoner euro i EU-stöd, vilket innebär att finska statens finansieringsandel har minskat betydligt.