Trafikverket gör nu en satsning på att öka andelen totalentreprenader. Målet med detta är enligt Trafikverket att man vill få mer väg och järnväg för pengarna.
Vägprojektet E4 Sundsvall och BanaVägprojektet Motala-Mjölby är två projekt som använt affärsformen totalentreprenad istället för traditionell utförandeentreprenad. Genom att ställa tydliga funktionskrav, istället för att detaljstyra projektering och utförande, vill Trafikverket stimulera branschens innovationskraft och öka produktiviteten. Effektivare projektering och byggande ska leda till att mer samhällsnytta för varje skattekrona.
– Tanken med totalentreprenader är att skapa utrymme för smarta tekniska lösningar. Vi har många stora affärer framför oss de kommande åren, bland annat E4 Förbifart Stockholm, Ostlänken och Västlänken. Många av dem kommer att ha formen av totalentreprenader, säger Per Sjöstrand, chef för Trafikverkets verksamhetsområde Stora projekt.
Idag upphandlas 34 procent av Trafikverkets volym som totalentreprenader. Målet är att den andelen ska öka till 50 procent år 2018.
– Att våra stora projekt blir dyrare än beräknat är en myt. Just nu ligger vi under budget med hela 3,7 miljarder kronor, bland annat just genom ökad produktivitet. Vi får helt enkelt mer infrastruktur för pengarna, vilket i slutändan gynnar skattebetalarna, säger Per Sjöstrand.