Få trafikpoliser i semestertrafiken

Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

Trots hög belastning i den intensiva semestertrafiken är det på flera håll få trafikpoliser i tjänst. Det visar en kartläggning som Motorföraren har genomfört. I något fall är det bara en enda trafikpolis som tjänstgör inom sitt specialområde under en sommarvecka.

– Det finns ingen trafikövervakning värd namnet. Med den här bristande bevakningen kommer inte nollvisionens mål att uppfyllas, det är för höga hastigheter på våra vägar, säger en trafikpolis, till Motorföraren.

Alla poliser i yttre tjänst ska vara delaktiga i trafiksäkerhetsarbetet. De ska jobba tillsammans med trafikpoliserna som besitter särskilda specialistkunskaper och har särskilda befogenheter. På grund av hög arbetsbelastning och låg prioritering av trafikfrågorna fungerar det inte så bra i praktiken, enligt såväl en tillsynsrapport från Rikspolisstyrelsen som de trafikpoliser tidningen talat med.

Möjligen kan midsommarhelgen vara något av ett undantag. Enligt de uppgifter om bemanning som Motorföraren fått in av ett antal polismyndigheter i landet görs de största insatserna denna trafiktäta helg. I Östergötland tjänstgjorde 17 trafikpoliser och tre bilinspektörer på torsdagen före midsommar och tillsammans arbetade de 180 timmar.

Senare under sommaren kan det vara betydligt glesare mellan trafikpoliserna på våra vägar. I Halland tjänstgjorde bara en enda trafikpolis två dagar under vecka 30.

Ett bekymmer är svårigheten att rekrytera personal. Att vara trafikpolis är inte särskilt statusfyllt och därtill kostar utbildningen mycket pengar. Låg prioritet i en verksamhet som poliser upplever som projektinriktad underlättar heller inte.

– När en fråga är viktig finns det mycket pengar för just den, som blir ett slags projekt för stunden. Det vanliga långsiktiga polisarbetet får inte alls samma prioritet och då blir resultaten därefter, säger en polis, till Motorföraren.