Storstaden Vancouver, i Kanadas sydvästra hörn, är en av landets naturskönaste städer, omgiven av berg och hav. Men dess geografiska läge, med otaliga floder och djupa havsvikar, har också krävt dyr infrastruktur i form av många större broar. Nyligen öppnades den nya Port Mann-bron, som enligt Guinness rekordbok är världens bredaste snedkabelbro. Bron som har totalt tio körfält, byggdes som ett led i delstaten British Columbias så kallade Gateway - program. Syftet är att reducera trängseln inom trafiken och minska emissioner såväl i östra och västra delen av landet.
Den gamla Port Mann byggdes så sent som 1964, men den ständigt ökande trafiken och belastningen från allt fler långtradare gjorde läget vid bron ohållbart. Bron var konstruerad för en befolkning på högst 800 000.
Eftersom befolkningen i området runt Vancouver hade växt till över två miljoner 2008, beslutade delstatsregeringen att bygga en ny bro bredvid den gamla. Det var också regeringen som lovade att stå för samtliga kostnader, men efter att olika intresse- och miljögrupper protesterat mot finansieringsplanerna, utarbetades en kompromiss.
Vägtullsfinansiering
Enligt denna politiska överenskommelse skulle skattebetalarna stå endast för en mindre del av kostnaderna. Resten skulle betalas av bilisterna genom vägtullar. De totala kostnaderna inklusive underhåll, motorvägsanslutningen och den framtida rivningen av gamla bron beräknas till 3.3 miljarder euro.
Avgifterna för vägtull är 3 kanadensiska dollar för en personbil, 1,50 för en motorcykel, 6 för en liten lastbil och 9 för en stor lastbil. Avgifterna kommer att stiga med inflationen, men ökningen begränsas till 2,5 procent per år. Avgifterna samlas in elektroniskt genom att registreringsskyltarna fotograferas och bilisterna som inte betalar kommer inte heller att kunna förnya sitt körkort eller sin bilförsäkring förrän räkningen har betalats.
Gamla bron rivs
Istället för att först riva den gamla Port Mann-bron, fick den vara kvar så länge bygget av den nya bron pågick. Så småningom byggdes en helt ny snedkabelbro av entreprenören Collings & Johnston näst intill den gamla bron, som kommer att demonteras inom kort.
Dessutom breddades den existerande körbanan och förlängdes med ytterligare 37 kilometer motorväg fram till småstaden Langley. Tidsvinsten för bilisterna mellan stadskärnan och Langley blev 25 minuter.
Snedkabelbro
En snedkabelbro eller snedstagsbro är en typ av hängbro där bärkablarna inte hänger lodrätt från huvudbärkablarna utan är snett spända direkt från pylonerna. En snedkabelbro är 30 procent billigare att montera än en vanlig hängbro, ändå anses de oftast mindre estetiska. En typisk snedkabelbro har ett eller två par pyloner, där pylonerna står parvis på varje sida av brodäcket.
Detta innebär att pylonerna bär upp hela lasten. Inga kablar behöver förankras i berggrunden. En snedkabelbro kan alltså mycket väl byggas även med endast en pylon.
65 meter bred
Den nya bron är totalt är 2,02 km lång och 65 m bred. Körbanan ligger 42 meter ovanför floden Frasers vattenyta. De två bärande pylonerna är ca 75 meter höga räknat från körbanan. Spännvidd mellan tornen är 470 meter, vilket gör Port Mann Bridge till den näst längsta snedkabelbron i västra hemisfären.
Sammanlagt 288 kablar bär upp brons två pyloner. Förutom 10 körfält kommer det att ”hängas” ett pendeltågspår på körfältets undersida vid en senare tidpunkt.
Inga motorvägar i stadskärnan
Enligt delstaten British Columbias Transportministerium kommer flera pågående motorvägsprojekt inklusive den nya bron att förbättra trafiksäkerheten och tillgängligheten i Vancouverregionen avsevärt.
Befolkningen i många Nordamerikanska stadskärnor har minskat eller ökat långsamt samtidigt som man byggt fler motorvägar. I Vancouver har man brutit mot samtliga dessa ”regler”. Innerstaden i Vancouver har fördubblat sin befolkning på 15 år. Ändå har man inga motorvägar till innerstaden. Uppenbart behövs det inga motorvägar om man satsar på innerstad istället för förort.
Cykelvägar
Just nu pågår även en stor satsning på cykelvägar i stadens omgivningar. Följaktligen går det idag också att cykla även över den nya Port Mann-bron, vilket än så länge är ett relativt ovanligt fenomen i Nordamerika. Förbättringarna bidrar enligt myndigheterna också till fortsatt ekonomisk tillväxt i regionen och i hela provinsen. Leveranserna av dagligvaror, anläggningsmaskiner och tjänster för allmänheten blir därmed tillförlitligare.