Regionala kollektivtrafikmyndigheten (RKTM) i Västernorrland ställer i sin upphandling av kollektivtrafik krav på att vinnande företag ska ha en bankgaranti. Ett sådant krav strider mot de gemensamma avtalsmodeller som tagits fram av branschen och innebär ökade kostnader för kollektivtrafiken, anser Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.
Den pågående upphandlingen av linjelagd persontrafik och skolskjutsar i Västernorrland omfattar en avtalsperiod om 8 år. Förutom ett antal sedvanliga formaliakrav ställs ytterligare krav på att det företag som erhåller tilldelning ska vid trafikstarten lämna en bankgaranti, som motsvarar en tolftedel av årsersättningen till RKTM. Skulle alla beställare i Sverige ställa krav på bankgarantier vid upphandlingar av kollektivtrafik, som uppgår till ungefär 34 miljarder kronor per år, innebär det en ökad kostnad för kollektivtrafiken med cirka 50-100 miljoner kronor per år enligt BR.
– Förutom att krav på bankgaranti är mycket sällsynt vid upphandlingar av kollektivtrafik är detta ett onödigt villkor. Redan idag krävs att den som bedriver yrkesmässig busstrafik har trafiktillstånd av Transportstyrelsen, som utövar tillsyn över trafikbolagen. För att ha trafiktillstånd krävs yrkeskunnande, tillräckliga ekonomiska resurser och gott anseende, säger Göran Forssén, förbundsdirektör för BR.
Bussbranschen hoppas att RKTM tar sitt förnuft till fånga och i sitt förfrågningsunderlag den 28 februari tar bort kravet på bankgaranti.