En ny doktorsavhandling lyfter fram flera tidigare okända fördelar med visualiseringsverktyg som informationskanal. Det handlar om till exempel kartor som används som en grafik i en rapport.
En fördel med verktygen är att de ger det fullständiga faktaunderlaget utan att utesluta vissa aspekter genom att bara presentera vissa utvalda delar som anses relevanta i en given kontext, som är fallet i löpande text.
– Till skillnad från en skriven rapport, som ofta döljer eller utesluter den fullständiga datauppsättningen, har visualiseringsverktygen kvar detta. Man kan alltså gå in och titta på underliggande data, vilket är en styrka utifrån ett intresse för kritiska kompetenser, säger Veronica Johansson, som skrivit avhandlingen, till ULI Geoforum.
En annan ”upptäckt” är att verktygen ofta används som underlag för att ställa frågor.
– Mina resultat beskriver att de här användarna ger uttryck för flera olika slags kritiska kompetenser när de genom visualiseringsverktygen analyserar och använder data. Jag har upptäckt att man inte måste använda visualiseringarna till att hitta svar utan att de ofta används för att istället ställa frågor. Det är tvärtemot hur man idag framställer visualisering – som ett svar på frågor, säger Veronica vidare till ULI Geoforum.
Avhandlingen "A Time and Place for Everything? Social Visualisation Tools and Critical Literacies" presenterades den 14 december vid Högskolan i Borås.