Västtrafiks kampanj ”Vi älskar bilister” överträffade bolagets förväntningar. Det stod klart när sammanräkningen visade att 115 000 västsvenskar ansökt om att få ett provåkarkort. Nu kan nästan 50 000 bilister se fram emot att få testa kollektivtrafiken gratis under två veckors tid.
Kampanjen är Västtrafiks största satsning någonsin för att värva nya resenärer. Av de 250 000 bilister som fått erbjudandet om provåkarkort har 115 000 ansökt. Genom kampanjen vill Västtrafik visa att kollektivtrafiken är ett prisvärt alternativ och ofta enklare och snabbare än vad man tror. Samtidigt som man bidrar till en hållbar utveckling och fördubblingen av kollektivtrafiken till 2025.
– Det är fantastiskt kul med det stora intresset för att resa med oss, alla tjänar dessutom på att fler utnyttjar kollektivtrafiken, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.
Av ansökningarna är det nästan 50 000 som kvalificerat sig för att provåka med Västtrafik under två veckor. Av dessa har 5 000 redan fått sina provåkarkort i samband med invigningen av Alependeln. Under veckorna 52-1 kommer resterande provåkarkort att skickas ut så kunderna har möjlighet att provåka i samband med att trängselskatten införs i januari 2013.
– Det visar att det finns ett stort intresse att ställa bilen och testa kollektivtrafiken. Det handlar ju om att ta kollektivtrafiken när du kan och bilen när du måste, säger Maria Björner Brauer.
Målsättningen med kampanjen var att få in över 90 000 ansökningar. Västtrafik räknar sedan med att cirka 12 000 av provåkarna blir nya kunder i kollektivtrafiken. Kampanjen har främst riktat sig till bilister som bor utmed de arbetspendlarstråk som har väl utbyggd kollektivtrafik. Samtidigt har Västtrafik gjort sin största satsning hittills och byggt ut kollektivtrafiken för en kvarts miljard, för att ta hand om befintliga och nya kunder.
Provåkarkortet gäller i två veckor på all Västtrafiks trafik och måste aktiveras senast den 31 januari 2013. Värdet på kortet uppgår till 750 kronor.