Infrastrukturministern tog plats på Persontrafik

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd ”grillas” av Persontrafiks moderator, John Crispinsson. Frågorna berörde såväl den nya kollektivtrafiklagen som höstens infrastrukturproposition. Foto: Christer Wiik
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd ”grillas” av Persontrafiks moderator, John Crispinsson. Frågorna berörde såväl den nya kollektivtrafiklagen som höstens infrastrukturproposition. Foto: Christer Wiik
Ministern delade ut pris till författarna för årets bästa studentuppsats med kollektivtrafiktema. Foto: Christer Wiik
Ministern delade ut pris till författarna för årets bästa studentuppsats med kollektivtrafiktema. Foto: Christer Wiik

Den svenska infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd fanns på plats under första dagen av årets upplaga av Persontrafik som just nu äger rum på Svenska Mässan i Göteborg.

Det var sannolikt en hektisk dag för statsrådet, då hon under förmiddagen i Stockholm deltog som huvudtalare i ett svenskt-franskt KTH-seminarium om järnvägen och dess roll i Frankrike och i Sverige. Syftet med mötet var att dela franska och svenska erfarenheter från olika aspekter på järnvägen och dess roll för stads- och regionplaneringen.

Nåväl, lagom till tisdag eftermiddag, då Persontrafik traditionsenligt arrangerade prisutdelning för bästa Studentuppsats stod ministern vid podiet. Hon delade ut utmärkelsen till Thomas Borgmäster och Daniel Mohlin, från Uppsala universitet, som skrev årets bästa studentuppsats om kollektivtrafik. Uppsatsen behandlar bland annat avtalsformer inom stadstrafiken.

Strax därefter medverkande hon i ett dubbelseminarium, där hon under ledning av moderator John Crispinson, fick svara på ett antal såväl förformulerade som av publiken spontant ställda spörsmål.

- Det är för tidigt att ställa frågan, svarade Catharina Elmsäter-Svärd på Crispinssons öppningsfras - Blev det som du tänkt dig?, angående den nya kollektivtrafiklag som trädde i kraft januari 2012. Den som i korthet vill gynna nya privata aktörer att äntra kollektivtrafiksektorn.

Ministern välkomnar ändå den nya lagen, som hon bland annat hoppas ska bidra till ett mer gränslöst resande.

- Det finns ett otroligt sug att resa över länsgränser och det är gammaldags tänkande att behöva regeringens godkännande att resa över dessa, sade Svärd.

Men hon vill som sagt se tålamod och långsiktighet, gärna också över partigränserna. Hon tog godstrafiken som ett exempel på att det tar tid innan regeländringar slår igenom.

- När godstrafiken öppnades upp för konkurrens tog det nästan 15 år innan vi såg effekter.

Catharina Elmsäter-Svärd redogjorde även för huvudspåren i regeringens i höst framlagda infrastrukturproposition.